Golfin LIV-kiertueella hiljattain hole-in-onen tähdännyt Kalle Samooja on saanut osakseen muutenkin huomiota pelikentillä kuluvalla kaudella. Samooja, 36, luottaa välineissään suomalaiseen laatuun.
Golfmailayritys Takomo näki tilaisuuteensa, kun sen Turussa sijaitsevalla toimistolla saatiin vihiä siitä, että lajin harvoihin suomalaishuippuihin lukeutuva Kalle Samooja – joka on sattumoisin vielä turkulainen – saattaisi olla kiinnostunut välinemerkin vaihtamisesta.
Ensimmäiset mailansa vuonna 2021 valmistaneella Takomolla oli tuolloin listoillaan vain yksi huipputason pelaaja, PGA-kiertueella palloa lyövä Wesley Bryan.
LUE MYÖS: Nuori suomalaisfirma haastaa miljardiyritykset yllättävällä alalla – riskiliike osoittautui älynväläykseksi: "Olemme siellä ihan maailmanluokkaa"
Takomo kustomoi välineet täysin Samoojan tarpeisiin. Sopimus syntyi viime vuodenvaihteessa.
– Kalle tykkäsi mailoista tosi paljon. On todella siistiä tehdä yhteistyötä suomalaisen kärkipelaajan kanssa. Hän pelaa isoilla kentillä elämää mullistavista rahoista LIV-kiertueella, niin on kiva nähdä, että hänellä on luottoa meidän mailoihimme, Takomon kumppanuuksista ja vaikuttajamarkkinoinnista vastaava johtaja Joonas Laasila kommentoi MTV Urheilulle.
Samooja täräytti suomalaismailalla hole-in-onen LIV-kiertueen kisassa Hong Kongissa reilu viikko sitten.
– Olin paikan päällä siellä, Takomon perustaja ja toimitusjohtaja Sebastian Haapahovi myhäilee.
Tähdet ja Tiger Woodsin ex-valmentaja
Vaikka golfia pelaa maailmanlaajuisesti kymmenet miljoonat ihmiset, lajin ehdottomalla huipulla piirit ovat pienet. Niinpä Takomon mailat ovat herättäneet huomiota peliporukoissa.
– Olen kuullut, että siellä on aika kovat nimet käyneet meidän mailojamme hypistelemässä, Haapahovi toteaa.
Alkuvuodesta Euroopan-kiertueen kisassa samassa lähdössä Samoojan kanssa pelannut major-voittaja Adam Scott oli tehnyt lähempää tuttavuutta suomalaisen välineisiin.
– Hän oli tullut ihailemaan Kallen mailoja, että onpa aika tyylikkäät, Laasila taustoittaa.
Samanlaisia kehuja on jakanut lajilegenda Tiger Woodsia aikoinaan nelisen vuotta valmentanut Sean Foley, jolla on Laasilan mukaan omakin Takomon setti. Ryder cupin viime kaudella voittanut golfin tanskalaishuippu Nicolai Höjgaard on ollut myös vaikuttunut.
Takomon markkinointi nojaa vielä tällä hetkellä vahvasti yhteistyöhön sosiaalisen median vaikuttajien kanssa, mutta fokusta siirretään jatkossa yhä enemmän myös kilpagolfiin.
– Herätämme paljon kiinnostusta myös huippuosaajissa, Laasila toteaa.
– Kyllä se lopullinen validaatio tulee niiltä kilpapelaajilta, maailman huipulta, Haapahovi summaa.