Ammattikuljettajien olosuhteet työvälineen sisällä ovat huippuluokkaa, mutta liikennevalvonnassa ja tieolosuhteissa on paljon puutteita.
MTV3:n Huomenta Suomen sohvilla vieraillut Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:n puheenjohtaja Teppo Mikkola on huolissaan suomalaisesta liikennevalvonnasta.
– Ikävä kyllä voi todeta, että tavaraliikenteen, kuorma-autojen ja raskaan liikenteen valvonta on romahtanut Suomessa muutaman viime vuoden aikana, puhutaan siitä sitten mitä tahansa.
Mikkolan mukaan myös liikenneinfrassa on runsaasti parantamisen varaa.
– Se ei ole sillä sillä tasolla, mitä ajoneuvot ja liikennetiheys meillä Suomessa edellyttävät. Talviolosuhteet ovat todella haastavia. Yhteiskunta on säätänyt lakeja ja asetuksia, mutta unohtanut omat velvollisuudet eli hoitaa infran puolen kuntoon.
Ajopiirtureita manipuloidaan yhä useammin
Kuorma- ja linja-autoissa pakollisten ajopiirtureiden avulla voidaan seurata esimerkiksi kuljettajien ajonopeuksia ja taukoaikoja.
Poliisista on kerrottu kesän aikana, että ajopiirtureiden manipulointitapauksia sattuu yhä useammin. Muualla Euroopassa manipulointiin liittyvä teknologia on kehittyneempää.
– Sitä kautta suomalaiset yritykset ovat jälkijunassa, jos puhutaan kansainvälisestä kuljetusrikollisuudesta. Siihen liittyy keskeisesti valvontalaitteiden manipulointi, Mikkola arvioi.
Viime perjantaina tapahtuneen Kuopion bussiturman jälkipuinti jatkuu. Viranomaiset päättivät Kuopion bussiturman onnettomuuspaikan tutkinnan sunnuntaina, mutta muuten tutkinta on vasta alkuvaiheessa.
Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Kai Valonen kertoi eilen, että jatkossa on luvassa useampia henkilöiden kuulemisia.
Poliisin tutkinnajohtajan mukaan esitutkinta on vielä alkuvaiheessa, eikä poliisi ole sulkenut mitään tutkintalinjaa liittyen onnettomuuden syihin.