Kuljetusyrittäjä kertoo: Tämä paljastaa, että rekkakuski räplää kännykkää ajon aikana – "Siitä tietää aina, että joku käyttää puhelinta"

Poliisilla on meneillään raskaan liikenteen tehovalvonta, jossa huomioita kiinnitetään erityisesti viihdelaitteiden käyttöön kesken ajon. Kokenut kuljetusyrittäjä tietää, että laitteiden silmäily on valitettavan yleistä liikenteessä.

Espoolaisella kuljetusyrittäjä Harri Sandellilla on takanaan 30 vuoden ura ja kolme miljoonaa kilometriä. Nykyvitsauksena ovat kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet, joita jopa ammattiautoilijat saattavat käyttää ajaessaan. Tämä on suuri turvallisuusriski.

– Kyllä tämä on valitettavan yleistä. Handsfree-laitteita on tietysti autoissa, mutta sitten kuitenkin näpelöidään digitaalisia laitteita, katsellaan kuvia ja muuta. Sen näkee tuolla ihan arkipäivässä. 

– Siitä tietää aina, että joku käyttää puhelinta, kun keskittyminen herpaantuu ja auto tekee kummallisia liikkeitä, sanoo Sandell.

Omassa kuljetusyrityksessä tilanne on pysynyt Sandellin mukaan hyvin hallinnassa.

– Ei meillä ainakaan ole mitään ongelmia. Tiedän sen omasta porukasta. Sen kuulee puhelimesta, milloin he puhuvat handsfreehen ja koska ei. Sen perusteella sanoisin, että melkein kaikki käyttävät handsfreetä. Ja onhan niin paljon helpompaakin.

Itsemurhaa hautovat henkilöautoilijat murheenkryyninä

Niissä onnettomuuksissa, joissa osallisena on raskas ajoneuvo, merkittävä syy kuolemiin on edelleen henkilöautoilijan itsetuhoisuus.

Liikenneturvasta kerrotaan, että tahallisuuden lisäksi muita tavallisia syitä kuolemiin ovat nukahtaminen, sairauskohtaus, tarkkaamattomuus tai osallisuus ketjukolarissa.

– Aina lopullinen syytekijä ei edes selviä tutkijalautakunnankaan toimesta, vaan syy voi jäädä epäselväksi tai tulkinta virheelliseksi. Näin esimerkiksi itsetuhojen määrästä ei voida saada tarkkaa lukumäärää, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Yhden vuoden aikana onnettomuuksissa, joissa osapuolena oli raskas liikenne, kuoli toukokuun loppuun mennessä 46 ihmistä. Määrä on pysynyt viime vuosina suunnilleen samana.

Esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten vuonna 2000 kuolleita oli vielä 100. Näissä onnettomuuksissa osapuolina ovat olleet raskas ajoneuvo sekä henkilö- tai pakettiauto – mukaan ei siis ole laskettu esimerkiksi pyöräilijöiden tai jalankulkijoiden kuolemia. Raskaan ajoneuvon kuljettajien kuolemat ovat verrattain harvinaisia. 

Rekoissa on nykyisin automaattinen jarrutusjärjestelmä, joka joko estää onnettomuuden tai vähentää merkittävästi tuhoja.

– Kovalla lumisateella tutkat voivat mennä umpeen, muistuttaa kuljetusyrittäjä Harri Sandell.

Lue myös:

    Uusimmat