Matkatoimisto Deturin on maksettava asiakkailleen rahanpalautukset koronan vuoksi perutuista matkoista viimeistään heinäkuussa, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Kuluttaja-asiamies on neuvotellut Deturin kanssa rahanpalautusaikataulun, jonka toteutumista kuluttaja-asiamies valvoo.
Detur maksaa palautuksia kuukausittain lähtöpäivän mukaisessa järjestyksessä siten, että viimeiset rahanpalautukset on oltava asiakkailla 15. heinäkuuta mennessä.
Detur on myös velvoitettu viestimään rahojen palautuksista asiakkailleen muun muassa matkatoimiston verkkosivuilla. Deturin mukaan lisätietoa palautuksista saa myös olemalla yhteydessä yritykseen.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan koronatilanteesta huolimatta poikkeustilanteessakin pitää pyrkiä maksamaan palautuksia lain asettamissa aikarajoissa.
Kuluttaja-asiamies on neuvotellut Deturin kanssa kesästä 2020 lähtien. Neuvotteluja on pitkittänyt se, että Detur oli yrityskaupan kohteena viime syksynä.
– Useat kuluttajat ovat odottaneet rahojaan kohtuuttoman pitkään. Seuraamme nyt, että maksunpalautukset sujuvat sovitun aikataulun mukaisesti, kertoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.