Kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen kuluttajien oikeuksien rikkomisesta. Finnairin mukaan se menettelee, kunten pitääkin. Molemmat perustelevat kantaansa EU-tuomioistuimen linjauksilla.
Kuluttajien edunvalvojan mukaan Finnair epää vakiokorvauksen lentomatkustajilta esimerkiksi lentojen peruutusten yhteydessä, vaikka matkustajilla olisi korvaukseen oikeus.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnair myös tarjoaa sovintoratkaisuna esimerkiksi lahjakortteja, joiden arvo alittaa vakiokorvauksen määrän ja samalla johtaa harhaan matkustajiaan näiden oikeuksista. Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään Finnairilta lainvastaiseksi katsomansa toiminnan.
Finnair ihmettelee päätöstä
Finnair ihmettelee kuluttaja-asiamiehen päätöstä viedä yhtiö markkinaoikeuteen peruttujen lentojen korvausten takia. Finnair sanoo maksavansa täysimääräisinä valtaosan korvauksista, joiden syy on tekninen vika.
Erimielisyys koskee tilanteita, joissa myöhästymiseen johtanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä.
Finnair katsoo, ettei niissä tilanteissa tarvitse maksaa vakiokorvausta, kuluttaja-asiamiehen mukaan taas täytyy. Molemmat perustelevat kantaansa Euroopan unionin tuomioistuimen linjauksilla.
– EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisujen mukaan lentoyhtiöllä ei ole korvausvelvollisuutta, jos myöhästymisen tai perumisen aiheuttanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä, Finnair sanoo tiedotteessaan.
Onko lahjakortti riittävä korvaus?
Sovintotarjous edellyttää kuluttaja-asiamiehen mukaan, että kuluttaja luopuu oikeudestaan vakiokorvaukseen. Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään Finnairilta lainvastaiseksi katsomansa toiminnan.
Finnairin mukaan tapauksissa tarjotaan vakiokorvausta alempaa korvausta tai lahjakorttia, "koska teknisen vian luonteen ja taustalla olevan mahdollisen suunnittelu- tai valmistusvirheen lopullinen selvittäminen tyypillisesti vie pitkän aikaa".
Finnairin mukaan kuluttaja-asiamiehen linjaus sovintotarjouksissa on sen selvityksen mukaan erilainen kuin muissa EU-maissa tehdyt linjaukset.
– Ihmettelemme myös, miksi kuluttaja-asiamies hakee pakkokeinoa asiassa, joka on oikeudellisesti epäselvä – käytännöt ja tulkinnat tästä asiasta vaihtelevat, ja useissa EU-maissa tulkinta on samanlainen kuin Finnairin linjaus, sanoo Finnairin lakiasiainjohtaja Sami Sarelius tiedotteessa.
Finnair on kommentoinut tapausta ainoastaan tiedotteella.