Finnairin mielestä korvausta perutusta tai myöhästyneestä lennosta pitää hakea kahden kuukauden kuluessa, vaikka lautakunnan mukaan viisi kuukautta olisi kohtuullinen aika.
Kuluttajariitalautakunta huomauttaa, että valtionyhtiöiden tulisi noudattaa lautakunnan päätöksiä.
Lautakunnan mukaan Finnair ei noudata määritelmää lennon myöhästymisestä johtuvan vakiokorvauksen hakuajasta. Finnair ei ole maksanut joitakin korvauksia, jotka kuluttajariitalautakunnan päätösten mukaan olisi pitänyt maksaa.
Lautakunnan näkemys kohtuullisesta ajasta vakiokorvauksen hakemiseen on viisi kuukautta. Finnairin kanta puolestaan on, että reklamaatio pitää tehdä kahden kuukauden kuluessa lennosta.
Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg kertoo STT:lle, että lautakunnalla on tiedossaan kymmenkunta tapausta, joissa Finnair on jättänyt noudattamatta lautakunnan antamia päätöksiä viivästyskorvauksista.
Lue myös: 10 000 Finnairin asiakkaan lennot peruttiin – näistä asioista voi hakea korvauksia
Tuomioistuin olisi vaihtoehto
Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja muistuttaa, että jos yritys ei katso voivansa noudattaa lautakunnan päätöksiä, ne tulee viedä tuomioistuimen arvioitavaksi. Tiedossa ei kuitenkaan ole, että Finnair olisi näin tehnyt.
– Järjestelmä toimii niin, että joko meidän päätöksiämme noudatetaan tai ne viedään tuomioistuimeen.
Ståhlbergin tietojen mukaan muut lentoyhtiöt ovat noudattaneet asiassa lautakunnan linjaa.
Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat suosituksia.
Lautakunnan tiedotteen mukaan elinkeinonharjoittajat kuitenkin noudattavat niitä hyvin ja suuremmat yritykset noudattavat lautakunnan ratkaisuja lähes aina.
Ståhlberg muistuttaa, että valtion enemmistöomisteisissa yhtiöissä olisi asianmukaista noudattaa kuluttajansuojaa pilkulleen, koska kuluttajansuojajärjestelmä perustuu lakiin ja valtion viranomaisten toimintaan.
Lue myös: "Tämä on tosi raskasta työtä, ja me teemme sitä kaikkina vuorokauden aikoina" – Finnairin työntekijät marssivat ulos, 100 lentoa peruttu
Dataa vaikea saada pidemmän ajan takaa
Jos lento perutaan tai saapuu lopulliseen määränpäähän yli kolme tuntia myöhässä, matkustajalla on oikeus vakiokorvaukseen, ellei viivästys johdu poikkeuksellisista olosuhteista.
Finnairin viestinnästä kerrotaan STT:lle, että yhtiön linja vakiokorvauksissa on kahden kuukauden reklamaatioaika.
– Jos lento myöhästyy tai joudutaan perumaan, me viestimme asiakkaalle lentomatkustajan oikeuksista. Mukana tulevat tiedot korvaushakemuksen tekemisestä, kertoo Pauliina Palttala Finnairin viestinnästä.
Palttala sanoo, että Finnairin kanta on linjassa toimialan muiden reklamaatioaikojen kanssa. Esimerkiksi matkatavaroiden viivästymisestä pitää reklamoida 21 vuorokauden kuluessa.
Palttalan mukaan Finnairin linja on, että kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia.
– Reklamaatioaikaa ei ole säädetty laissa, ja kahden kuukauden aika on ollut käytössä aiemmassa valmismatkalaissa, Palttala toteaa.
Asiasta kertoi aiemmin Yle.
7:38