Pysäköinnin maksamisessa kannattaa olla tarkkana, sillä päinvastainen toimintatapa johtaa herkästi valvontamaksuun.
Kuluttajariitalautakuntaan otti yhteyttä nainen, joka koki saaneensa 60 euron suuruisen pysäköintivirhemaksun aiheettomasti.
Lautakunnalle lähetetyn selvityksen mukaan auto oli parkkeerattu Jyväskylän keskustassa sijaitsevalle pysäköintialueelle.
Pysäköinti oli maksettu sovelluksella, mutta kuluttaja myönsi näppäilleensä autonsa rekisteritunnuksen kaksi viimeistä numeroa väärin.
Lue myös: Nainen vaati parkkisakkonsa kumoamista, koska oven sulkeminen pudotti parkkikiekon lattialle: "Ei pystynyt vaikuttamaan millään tavalla"
Hyvitys jäänee haaveeksi
Pysäköintiä valvovan yrityksen mukaan pysäköinnin maksamisessa meni kuitenkin pieleen paljon muutakin.
Kuluttajan toimittama kuitti nimittäin paljasti, että väärän rekisteritunnuksen lisäksi pysäköinti oli maksettu väärällä sovelluksella, väärälle alueelle ja vieläpä väärälle valvontayhtiölle.
Kuluttajan käyttämällä sovelluksella ei olisi edes ollut mahdollista maksaa pysäköintiä kyseisellä pysäköintialueella.
Samaan lopputulokseen tuli myös kuluttajariitalautakunta, joka katsoi, että kuluttajan huolimattomuus ei ollut vähäistä. Näin ollen se ei suosittanut valvontamaksun hyvittämistä.
Lue myös: Älä tee tätä virhettä, jos auton digitaalinen parkkikiekko on väärässä ajassa – takuuvarma keino hankkia parkkisakko
Lähde: Kuluttajariitalautakunta