Kuluttajariitalautakunta antoi yksimielisen ratkaisun tapauksessa, jossa kuljettaja ei ollut ymmärtänyt pysäköinnin ehtoja, koska ei osannut suomea eikä englantia.
Autoilija oli pysäköinyt autonsa helsinkiläiseen parkkihalliin ja saanut 80 euron pysäköintivirhemaksun. Hän oli saapunut Suomeen viime kesänä vain muutamaksi päiväksi, eikä ymmärtänyt suomea, englantia tai venäjää, joilla pysäköinnin ehdoista oli kerrottu.
Kuluttaja käsitti ohjeista, että pysäköintimaksu on maksettava poistuessa ja järjestelmä velottaisi maksun automaattisesti tallennetusta sisääntulohetkestä alkaen. Hän kuitenkin yllättyi, kun ei voinutkaan lähtiessä maksaa pysäköintimaksua. Virheen laatu konkretisoitui kuluttajan löydettyä valvontamaksun tuulilasiltaan noin kolmen vartin mittaisen pysäköinnin päätteeksi.
Yhteydenotto yhtiön asiakaspalveluun ei tuottanut toivottua tulosta. Yrityksen mukaan mikään alueen opasteissa tai järjestelyissä ei viitannut siihen, että siellä olisi kuluttajan kuvaileman tapainen automaattinen rekisterinumeron tunnistamiseen perustuva järjestelmä, eikä valvontamaksua peruttu.
Lue myös: Tyhmentävätkö parkkisovellukset autoilijoita? Tarkkaamaton tohelo voi maksaa pysäköintinsä turhaan ja saada vielä valvontamaksunkin
Näin kuluttajariitalautakunta ratkaisi
Kuluttajariitalautakunnan mukaan tapauksessa oli selvää se, että kuluttaja tiesi pysäköinnin maksullisuudesta.
Näin ollen kuluttajan olisi tullut hankkia tieto pysäköinnin ehdoista ennen pysäköimistä, sillä hän oli tietoinen sopimuksen syntymisestä.
– Nykyään on myös mahdollista käyttää erilaisia puhelimessa toimivia apuvälineitä, joiden avulla vieraalla kielellä kerrotun voi helposti ymmärtää, kuluttajariitalautakunta totesi ratkaisussaan.
Myös kuluttajariitalautakunta oli sitä mieltä, ettei pysäköintihallissa mikään viitannut siihen, että siellä olisi kuluttajan kuvailema järjestelmä.
Lautakunta ei suosittanut valvontamaksun hyvittämistä kuluttajalle, vaan piti sen määräämistä perusteltuna.
Lue myös: Maksatko pysäköintisi kännykällä? Jos teet tämän mokan, voit yhtä hyvin jättää maksamatta
Lähde: Kuluttajariitalautakunta