Kuluttajaliitto vaatii kuluttaja-asiamiehelle mahdollisuutta määrätä seuraamusmaksu yrityksille, jotka rikkovat kuluttajan oikeuksia tahallisesti tai toimimalla huolimattomasti. Liiton mielestä maksun täytyy olla tuntuva, jotta sillä olisi vaikutusta.
Liiton mukaan yrityksille ei välttämättä tule minkäänlaisia seuraamuksia esimerkiksi vuosia jatkuneesta harhaanjohtavasta markkinoinnista, jos se lopetetaan kuluttaja-asiamiehen tai markkinaoikeuden kieltoon. Yritykset voivat myös lykätä kieltoa pitkiäkin aikoja valitusoikeutensa turvin.
– On absurdia, että nykyään elinkeinonharjoittajat voivat harjoittaa rikollista toimintaa siihen asti, kunnes toiminta kielletään erikseen. Jos elinkeinonharjoittaja lopettaa rikoksen tekemisen kiellon tultua voimaan, ei rikoksesta aiheudu hänelle mitään seuraamuksia, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling toteaa tiedotteessa.
Liitto huomauttaa, että kuluttajiin liittymättömistä rikkeistä voidaan Suomessa määrätä yrityksille tuntuviakin seuraamuksia. Esimerkiksi maksu kilpailurikkomuksesta voi olla 10 prosenttia yrityksen vuotuisesta liikevaihdosta.
– Laista itsestään ei ole hyötyä, jos sitä ei pystytä valvomaan ja panemaan täytäntöön. Kuluttaja-asiamiehelle pitääkin turvata tähän riittävät voimavarat, Beurling sanoo.
Oikeusministeriön työryhmä esitti kuluttaja-asiamiehelle oikeutta hakea markkinaoikeudelta seuraamismaksun määräämistä vuonna 2015. Asian eteneminen on kuitenkin lykkäytynyt, koska se on kytketty EU-asetuksen valmisteluun.