Kuluttajaliitto vetoaa sähköyhtiöihin, jotta ne tulisivat vastaan ja antaisivat tarvittaessa maksuvaikeuksiin joutuneille lisää maksuaikaa.
Sähkön voimakas kallistuminen on luonut näkymän, jossa jotkut kuluttajat voivat joutua maksuvaikeuksiin tulevan lämmityskauden sähkölaskujen takia. Hallitus julkaisi alkuviikosta toimenpidepaketin, johon kuuluvat verovähennys, sähkötuki ja sähkön arvonlisäveron alennus.
Kuluttajaliitto kertoo pitävänsä hallituksen esittelemiä keinoja oikeansuuntaisina, mutta tukien taannehtivan luonteen takia ne eivät ehdi apuun kaikille kuluttajille.
– Tulee huomata, että nämä tukimuodot eivät ole nopeita ratkaisuja tilanteeseen, jossa suuren sähkölaskun eräpäivä kolkuttaa ovea, eikä varaa sen maksuun ole, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell sanoo tiedotteessa.
Kuluttajaliitto kehottaakin kuluttajia varautumaan sähkölaskuihin ja siihen, etteivät tuet tule heti kun niitä tarvitaan.
– On kuitenkin paljon kuluttajia, joilla ei ole mahdollisuutta taloudelliseen varautumiseen. Siksi on tärkeää, että energiayhtiöt tulevat vastaan tilanteissa, joissa maksuvaraa ei ole. Ei ole kenenkään etu, että kuluttajat joutuvat maksuvaikeuksiin tai pahimmillaan velkakierteeseen maksuhäiriömerkintöineen, Beurling-Pomoell painottaa.
Kuluttajaliitto katsoo myös, että koska tukien saaminen vaatii kuluttajalta aktiivisuutta, olisi tukimuodoista tärkeää tiedottaa monikanavaisesti riittävän selkeällä tavalla.
– Muutoin vaarana on, että kuluttaja menettää oikeutensa tärkeään tukeen epäselvyyksien takia, liiton asumisasioihin erikoistunut lakimies Kristel Pynnönen sanoo.