Kuluttajien luottamus talouteen romahti kaikkien aikojen pohjalukemiin – yritykset 1990-luvun laman tunnelmissa

Koronakriisi on romahduttanut kuluttajien ja yritysten luottamuksen sekä omaan että Suomen talouteen. Kuluttajien luottamus on vajonnut tässä kuussa alemmaksi kuin kertaakaan 25-vuotisen mittaushistorian aikana. Tunnelma yrityksissä on samankaltainen kuin 1990-luvun laman aikana.

Katso oheiselta videolta, kuinka synkältä tilanne nyt näyttää!

Kuluttajien näkemyksiä on selvitetty Tilastokeskuksen luottamusindikaattorin avulla ja se koostuu neljästä osatekijästä. Ne ovat kuluttajien luottamus omaan talouteen, omaan ja Suomen talouteen liittyvät odotukset sekä rahankäyttöaikeet kestotavaroihin. 

Talousodotukset ovat synkistyneet merkittävästi kuukaudessa. Tässä kuussa indikaattori sukelsi ennätysalhaiseen lukemaan ja on nyt -13,9.

Danske Bankin pääekonomistin Pasi Kuoppamäen mukaan lukemat kertovat pelottavan nopeasta ja suuresta muutoksesta suhdannenäkymissä ­– eikä nopeaa elpymistä ole luvassa. 

Kovimman iskun on ottanut palveluala

Elinkeinoelämän keskusliitonkin mukaan nyt "uidaan syvissä vesissä". Näin äkillistä ja laajaa pudotusta yritysten suhdannenäkymissä ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin koko EK:n suhdannebarometrin 55-vuotisen historian aikana. 

Näkymät ovat tylyt kaikilla päätoimialoilla, mutta ensivaiheessa erityisesti palveluala on ottanut kovan iskun. 

Koronaviruksen uskotaan kuitenkin synkistävän myös teollisuuden ja rakentamisen näkymiä lähiviikkojen aikana. 

EK:sta korostetaankin, että koronaepidemian haltuunotto on nyt erittäin tärkeää, jotta talous saadaan takaisin raiteilleen. 

Lue myös:

    Uusimmat