Kun coupesta leivottiin katumaasturi: Ford Puma iskee suosikkiluokkaan ajettavuus ja tilat edellä

1:18img
Teknavin ensitestissä Ford Puma.
Julkaistu 15.02.2020 16:12
Toimittajan kuva

Teknavi

@teknavi

Ford toi Puma-nimen takaisin mallistoon. Nyt kyseessä on pienen coupén sijaan trendikäs kompakti katumaasturi. Teknavi tutustui uutuuteen.

Lähes jokainen iso autonvalmistaja on esitellyt perinteisten pikkuautojen rinnalle viime vuosina vähintään yhden kompaktin katumaasturin tai niin sanotun crossoverin. Fordin mallistossa tätä tehtävää on hoitanut kansainvälisillä markkinoilla varsin menestyksekkäästi EcoSport, jonka tuotanto saavutti viime vuonna uuden ennätyksen. Nyt Ford laajentaa tarjontaa trendikkäässä autoluokassa täysin uudella Pumalla.

Uutuusmalli perustuu pitkälti nykyiseen Fiestaan. Auto on kuitenkin kasvanut joka suuntaan, joten kyseessä on paremmin esimerkiksi perhekäyttöön sopiva vaihtoehto. Melkein kymmenen sentin kasvu akselivälissä tuntuu takapenkillä, missä on riittävästi tilaa aikuismatkustajallekin. Perhekäyttöä valmistaja on ajatellut myös tavaratilan suunnittelussa ja se varastaa ison huomion auton esittelyssä. Uutuuden tavaratilan leveys on kokoluokassa kiitettäväksi luonnehdittava metri, mistä osittainen kiitos kuuluu perinteistä suojaverhoa kevyemmälle takaluukkuun kiinnitetylle ratkaisulle. Näin tavaratilan laitoja on saatu levennettyä perinteisten kiskojen vaatimat kriittiset sentit.

Erikoinen, mutta toimiva "MegaBox" tyhjennystulpalla

Varsinainen erikoisuus löytyy kuitenkin säädettävän välipohjan alta. Ford on halunnut hyödyntää perinteisesti usein käyttämättömäksi jäävän tilan mahdollisimman tehokkaasti ja on samalla tehnyt siitä uuden kohokohdan nimeltään MegaBox. Tämä mahtipontisesti nimetty tila tarjoaa parhaimmillaan 80 litraa käyttökelpoista tilaa välipohjan alla. Havainnollisemmin ilmaistuna pohjalle mahtuu esimerkiksi lentolaukku ja pieniä pussukoita sen päälle, vaikka välipohja olisi alemmassa asennossa. Tavaratilan välipohjalle on myös oma kiinnitys takaselkänojia vasten, jolloin MegaBox mahdollistaa yli 1,1 metriä korkeiden esineiden kuljettamisen pystyasennossa. Esimerkkinä tavaratilaan mahtuu pystyyn kaksi golf-bagia. Eikä erikoisuudet lopu tähän! Tilan pohjasta löytyy tyhjennystulppa, minkä ansiosta tilan voi esimerkiksi huuhdella vedellä, jos pohjalla on kuljettanut jotain likaista.

Palaamme MegaBoxin erilaisiin käyttökokeiluihin kotimaassa paremmalla ajalla. Nyt on aika hypätä ratin taakse. Ohjaamon ilme on pääasiassa tuttu Fiestasta, mutta uutuutena kuljettajan eteen on tarjolla näytöllä toteutettu mittaristo. Tarkka näyttö tarjoaa selkeän mittaristonäkymän ja erilaista värimaailmaa ajotilasta riippuen. Tarjolla ei kuitenkaan ole liiaksi personointimahdollisuuksia, ja lisäarvo perinteiseen ajotietokoneen näytöllä varustettuun mittaristoon jää varsin vähäiseksi.

Hidastuksissa turha pykälä

Alkuvaiheessa Puma on tarjolla päivitetyn kolmisylinterisen 1,0-litraisen EcoBoost-moottorin kahdella kevythybriditekniikkaa sisältävällä versiolla. Pienempi tarjoaa 92 kW (125 hv) ja isommalla ahtimella varustettu versio 114 kW (155 hv). Molempien kyljestä löytyy 48 voltin sähköjärjestelmä ja hihnavälitteinen startti-generaattori, joka pystyy antamaan hetkellisesti lisätehoa 11,5 kW (16 hv) ja vääntöä 55 Nm. Järjestelmä tarjoaa myös laajennetun toiminnan start-stop-järjestelmään, mikä mahdollistaa moottorin sammuttamisen rullaustilanteissa alle 20 km/h nopeuksissa. Näissä tilanteissa moottorin uudelleenkäynnistys tapahtuu hihnavälitteisesti ja huomattavasti perinteisiä järjestelmiä nopeammin ja huomaamattomammin. Esimerkiksi risteystilanteissa polttomoottori pysyy sammuneena, vaikka kuljettajalla olisi kytkin pohjassa ja vaihde päällä, kunhan toinen jalka on jarrulla. Moottori käynnistetään siinä vaiheessa, kun kuljettaja nostaa jalan jarrulta.

Järjestelmän toimintaa ei kiihdytystilanteissa juurikaan huomaa muusta kuin mittaristosta löytyvistä merkkivaloista, jotka kertovat antaako järjestelmä lisätehoa, vai kerääkö se energiaa talteen. Hidastustilanteissa toiminnan sen sijaan huomaa turhankin helposti. Kun jalan nostaa kaasulta, auto kerkeää hetken edetä normaalilla moottorijarrutuksella. Tätä seuraa hetken viiveellä huomattava lisähidastuminen, kun generaattori alkaa kerätä liike-energiaa talteen. Tämä viive tuo hidastustilanteisiin aina epämiellyttävän turhan pykälän, jota ei voi käytännössä välttää, sillä kuljettaja ei pysty vaikuttamaan järjestelmän toimintaan.

Kokonaisuudessaan moottori liikuttaa autoa teholukemat huomioituna vaivattomasti. Ohjaamossa on läsnä Fiestan tapaan kolmisylinteriselle tyypillinen pörisevä käyntiääni. Alkuvaiheessa Puma tulee tarjolle vain kuusiportaisella manuaalivaihteistolle, jota on kyllä ilo käyttää. Toukokuun tuotannosta lähtien tarjolle tulee myös uusi seitsemänportainen kaksoiskytkinautomaatti, mutta tämän yhteydessä ei nähdä 48 voltin sähköjärjestelmää.

Ajettavuuden osalta Puman olemuksessa on onnistuttu säilyttämään Fiestan leikkisyys. Ensituntumien perusteella alusta toimii pääasiassa hienosti, eikä auto juurikaan kallistele vauhdikkaammassakaan mutka-ajossa. Ohjauksen keskialue voisi olla aavistuksen rauhallisempi, sillä nykyisellä asetuksella esimerkiksi moottoritieajossa jo pienikin ohjauspyörän liike tuntuu terävänä suunnanmuutoksena. Rauhallisempi välitys tekisi ajamisesta rennompaa ja vauhdin tarkempaa.

Uusi Puma laajentaa Fordin tarjontaa kasvavassa kompaktien katumaasturien luokassa. Se tarjoaa huomattavasti paremmat tilat ja käytettävyyden kuin edelleen mallistossa rinnalta löytyvä aavistuksen pienempi EcoSport. Lisäksi Puma erottautuu modernimpien voimalinjojen avulla, mutta kilpailijoihin verrattuna Puma antaa alkuvaiheessa tasoitusta automaattivaihteiston puuttumisella.

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid

Tykkäsimme

+ Alustan toiminnasta
+ Moottorin joustavuudesta
+ Tavaratilasta

Emme tykänneet

– Ohjauksen keskialueesta
​​​​​​​– Moottorijarrutuksen viiveestä

  • Polttomoottori 999 cm3, R3 turbo
  • Teho 92 kW (125 hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö 170 Nm (hetkellisesti 210 Nm) / 1 400–4 500 r/min
  • Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
  • Vetotapa Etuveto
  • 0-100 km/h 9,8 s
  • Huippunopeus 191 km/h
  • EU-kulutus 5,4 l/100 km
  • CO2-päästöt 124 g/km
  • Mitat Pituus 4 186 mm, leveys 1 805 mm, korkeus 1 554 mm, akseliväli 2 588 mm
  • Omamassa 1 280 kg
  • Perävaunumassa jarruin 1 100 kg
  • Tavaratila 401–1 161 l

Tuoreimmat aiheesta

Autot