Koeajossa uuden sukupolven Mazda 3 – tasaisesti hiottu

Julkaistu 06.05.2019 20:45
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Mazda on pakannut uuden Kolmosen täyteen viimeisintä osaamistaan, mikä on vienyt autoa isommille massoille sopivampaan suuntaan.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Viimeistelystä

Emme tykänneet

  • Pintakovasta jousituksesta
  • Vaihteiston toiminnasta

Hinta alkaen 25 491 €
Koeajoauto 30 710 €

Japanilainen autovalmistaja Mazda on viime vuosina tullut tunnetuksi autojensa linjakkaista muodoista. Kodo-muotoilussa korostuvat laajat pinnat ja pitkät eheät linjat. Viimeisin taidonnäyte on täysin uusi Mazda 3, joka edustaa merkin uusinta tyyliä.

Edeltäjän vähäisistäkin pintoja halkovista pokkauksista on luovuttu. Kaarevat pinnat antavat autolle hyvin hienostuneen ilmeen, minkä vastapainoksi iso maski ja viirumaiset valot sekä edessä että takana tuovat kokonaisuudelle määrätietoisuutta. Muotoilun osalta eniten sulattelua tuntuu vaativan muihin muotoihin suhteutettuna varsin massiivinen C-pilari.

Sisätilojen muutokset ovat samansuuntaisia. Ilme on aiempaa pelkistetympi ja kokonaisuus tuntuu laadukkaalta. Mutimediajärjestelmän näyttö on sijoitettu aiempaa korkeammalle ja kauemmas kojelaudan päälle, ja käyttö tapahtuu pelkästään keskikonsolista löytyvällä pyöritettävällä rullalla. Mikä parasta, käyttöliittymää on hiottu sulavampaan suuntaan ja järjestelmä toimii kokonaisuudessan huomattavasti edellisiä versioita nopeammin.

Muotoilun lisäksi myös pinnan alla on paljon uutta. Kori on normaalin kehityksen mukaisesti aiempaa jäykempi, mikä tekee hyvää sekä mukavuudelle että ajettavuudelle. Bensakoneissa Mazda luottaa edelleen vapaasti hengittäviin voimanlähteisiin, mutta Kolmosen pellin alta löytyvä 2,0-litrainen moottori on saanut kylkeensä 24-voltin sähköjärjestelmän. Muiden vastaavien tapaan järjestelmä tarjoaa hieman lisävoimaa esimerkiksi liikkeellelähdöissä ja vaihtotilanteissa, mutta sähköllä ajamista se ei mahdollista. Esimerkiksi liikennevaloihin rullatessa polttomoottori voidaan sammuttaa vielä auton liikkuessa. Tämän lisäksi Mazda on varustanut nelisylinterisen voimanlähteen sylinterienlepuutuksella.

Uusi Mazda 3 on perusajettavuudeltaan samoilla linjoilla edeltäjän kanssa. Kaikki ratin takana toimii vaivattomasti ja täsmällisesti. Suurimmat murheet liittyvät edelleen alustan turhankin pintakovaan olemukseen hillitystä rengastuksesta huolimatta, sekä vaihteiston varsin verkkaiseen toimintaan. Rauhallisessa ajossa kuusiportainen automaatti hoitaa tehtäväänsä hienostuneesti, mutta syvemmälle kaasua painaessa pykälä kerrallaan pienempää hakevaa vaihteistoa saa todellakin odotella. Moottorin ohuehko alavääntö korostaa hidasta tunnelmaa. Vaikka kone vetää hienosti jo alakierroksilta, ei se tarjoa kunnon menohaluja ennen ylärekisteriä kuten vapaasti hengittäville moottoreille on tyypillistä. Arkiajossa alakierroksilta vääntävä turbokone on huomattavasti miellyttävämpi kumppani. Pieni kauneusvirhe on havaittavissa myös sylinterienlepuutuksen toiminnassa. Ennen lepuutuksen lopetusta kevyesti kaasua painettaessa moottorin värinät välittyvät varsin selvästi ohjaamoon epämiellyttävän äänen säestäessä tilannetta.

Uusi Mazda 3 on suuresta massasta erottuva vaihtoehto perusautojen luokassa. Valmistaja on tapansa mukaisesti hionut kaikkia osa-alueita paremmaksi, eikä ole lähtenyt ottamaan rajuja irtiottoja perinteistä. Eniten Mazda antaa tällä hetkellä tasoitusta kilpailjoilleen voimalinjan suhteen, joka ei arkikäytössä tarjoa modernien turbokoneiden vaivattomuutta. Lisäksi myös auton näyttävään ulkonäköön sopisi hieman ripeämpää etenemistä tarjoava vaihtoehto. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan manuaalivaihteista ja nelivetoista Skyactiv-X-mallia.

Uusi Mazda 3 on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 6.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Uuden sukupolven Mazda.

KENELLE Massasta erottuvaa perusautoa etsivälle.

AJETTAVUUS Uusi Kolmonen on edeltäjänsä tavoin varsin napakka ajettava. Auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti ja viiveettä ja kokonaisuus tuntuu kevyeltä käsitellä. Valitettavasti napakan ajettavuuden myötä alustassa on epämukavaa pintakovuutta.

SUORITUSKYKY 2,0-litrainen vapaasti hengittävä moottori on luonteeltaan hyvin sitkeä. Se vetää puhtaasti jo alhaisilta kierroksilta ja vaihteisto myös mielellään käyttää pieniä kierroksia. Vapaasti hengittävän moottorin tavoin alakierroksilla ei kuitenkaan ole hurjasti voimaa, joten eteneminen jää varsin verkkaiseksi. Kun moottori pääsee tehoalueelle tulee etenemiseen arkipäivän tarpeisiin riittävästi ripeyttä, mutta hitaan oloinen automaattivaihteisto ei kannusta kovin urheilullisiin tehtäviin. Manuaalivaihteiston kanssa moottorin kanssa tulisi todennäköisesti paremmin toimeen, ja virallistenkin lukujen mukaan manuaalilla spurttaa nopeammin sataseen.

TILAT Kuljettajan paikalla viihtyy hyvin ja panostus ergonomiaan näkyy esimerkiksi ohjauspyörän säätövarojen kasvamisena. Pitempijalkaiset tosin saattavat harmitella reisituen pituussäädön puuttumista. Takapenkillä on tiiviimpi tunnelma, sillä ylöspäin kapeneva katto ja taakse voimakkaasti laskeva linja leikkaa pääntilaa varsin tehokkaasti. Tavaratilaa on hyvän mallinen ja keskimääräisen kokoinen kokoluokassaan, mutta käytettävyyttä heikentää korkeahko nostokynnys.

MALLISTO Alkuvaiheessa tarjolla vain koeajettu 2,0-litrainen bensakone, jonka pariksi voi automaattivaihteiston lisäksi valita perinteisen manuaalin. Tämän jälkeen valittavaksi jää vain varustelu. Vision-perustasosta lähtien vakiovarustelu on hyvin kattava ja siihen kuuluvat muun muassa LED-ajovalot, automaatti-ilmastointi, aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti, 7-tuumainen mittaristonäyttö, HUD-tuulilasinäyttö sekä 8,8-tuumainen keskikonsolin näyttö multimediajärjestelmän ja navigoinnin käyttöä varten. Myöhemmin mallisto täydentyy uudella Skyactiv-X-moottorilla, joka tarjoaa 133 kW (181 hv), ja tulee tarjolle myös nelivetoisena.

Mazda 3 Skyactiv-G 2.0
Polttomoottori
1 998 cm3, R4
Teho 90 kW (122 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 213 Nm / 4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,8 s
Huippunopeus 197 km/h
EU-kulutus 6,5 l/100 km
CO2-päästöt 148 g/km
Mitat Pituus 4 460 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 435 mm, akseliväli 2 725 mm
Omamassa 1 374 kg
Perävaunumassa jarruin 1 300 kg
Tavaratila 358-1 026 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 17. tuotantokauden 7. jakso esitetään maanantaina 6.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ti 7.5. klo 14.30, la 11.5. klo 15.30 & klo 00.05 ja su 12.5. klo 14.30 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Tuoreimmat aiheesta

Autot