Viime viikonloppuna Helsinkiin satanut paksu lumikerros maksoi kaupungille yli miljoona euroa.
Kokonainen talvi kustantaa jo melkoisen hervottomalta kuulostavan summan.
– Koko Helsingin kaupungin lumiralli maksaa talvessa noin 24 miljoonaa euroa, arvioi kaupungin kunnossapidon päällikkö Pekka Isoniemi.
Jos on kyse normaalista talvesta. Viime talvena tämä summa ylittyi noin 15 miljoonalla eurolla.
Isoniemen mukaan nyt meneillään oleva talvi ei ole vielä näyttänyt vastaavia merkkejä, vaikka viime viikonloppuna lunta tulikin pääkaupunkiseudulle jopa parikymmentä senttimetriä.
Yhden myräkkäviikonlopun kustannuksia on vaikea arvioida, sillä lumiurakoitsijoille maksetaan työstä viiden vuoden sopimuksina.
– Mutta jos ihan arvioisin, yli miljoona euroa on varmasti kyseessä.
Jos pakkaset jatkuvat, yhden lumisen viikonlopun lumityöt jatkuvat vielä pitkään seuraavaan viikkoon ja sen yli. Viime viikonlopun lumet on saatu Isoniemen arvion mukaan keskiviikkona pois ajoradoilta ja jalkakäytäviltä. Vielä ei ole kuitenkaan valmista.
– Varsinkin kaduilla, joissa ajoneuvot ovat pysäköityinä, siirtokehotuksilla poistetaan autoja ja siirretään itse loput, jotka eivät poistu. Sitten haetaan loputkin lumet niiden paikoilta pois.
Nämä ovat suurimmat kustannukset
Kuten arvata saattaa, kustannukset koostuvat lumenauraukseen ja -kuljetukseen käytetystä kalustosta ja henkilöstöstä. Yksi suurimmista kulueristä on työntekijöiden palkat.
– Kun tulee lumimyräkkä, siellä on noin 350 kalustoyksikköä töissä.
Isoniemi kehuu kaupungin varautumisjärjestelmää lumen tuloa varten.
– Kalusto saadaan todella nopeasti liikkeelle, urakoitsijoilla ovat varautumiset olemassa.
Myös lumen vastaanottopaikkoja huolletaan jatkuvasti, jotta ne kykenevät ottamaan vastaan lunta, mikä puolestaan aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia. Yksi lumen vastaanottopaikoista sijaitsee Hernesaaren rannassa, jossa keskustelua herättää säännöllisin väliajoin lumen heittäminen mereen.
Isoniemi puolustaa kaupungin ratkaisua, jota on luonnehdittu myös ympäristöriskiksi. Hän kertoo, että lunta tullaan kaatamaan mereen, kunnes kustannustehokkaampi vaihtoehto on keksitty. Tällä hetkellä muita vaihtoehtoja ei käytännössä ole, hän sanoo.
– Toki me mietimme ja selvitämme erilaisia vaihtoehtoja, mutta kaikki muut vaihtoehdot ovat kalliimpia. Tänäkin talvena kokeillaan kahdella eri teknologialla toimivia lumensulatuskontteja.
Katso artikkelin videon loppupuolelta, millä keinoilla Helsingin kaupunki on ottanut huomioon mahdolliset lumen mereen kaatamisesta aiheutuvat ympäristöriskit.