Maaseudun Tulevaisuus julkaisi tänään uuden presidentinvaaligallupin, joka sai sydämen tykyttämään monen kampanjaa tekevän rinnassa.
Tänään julkaistun MT:n kannatuskysely kertoo Alexander Stubbin ohittaneen Pekka Haaviston. Kysyimme mielipidemittausten merkityksestä ehdokkaiden keskeisiltä kampanjatoimijoilta.
– Kyllähän se kuuluu meidän demokratiaan katsoa tilannekuvaa ja pulssia kentältä sen mittausteknologioiden mukaan, mitä on tarjolla. Ne ovat äärimmäisen mielenkiintoisia, sanoo Mika Aaltolan tukiyhdistyksen puheenjohtaja Valtteri Vuorisalo.
Kuinka paljon pulssi nousee, kun uusi mittaus tulee?
– Joka kerta meinaa tulla sydänkohtaus, mutta silti ihan rauhallisesti eteenpäin painetaan, Vuorisalo hymyilee.
"Kampanjaa on tehty tyhjiössä"
Maaaseudun Tulevaisuuden presidentinvaaligallup on ensimmäinen tänä vuonna. Kuumeista gallupodotusta onkin ollut ilmassa.
– On tehty vähän niin kuin tyhjiössä kampanjaa muutama päivä, mutta ei se vaarallista ole. Aina on tärkeintä keskittyä omaan tekemiseen. Loppumetreillä ei kannata alkaa häröilemään, sanoo Olli Rehnin kampanjapäällikkö Satu Mäki-Lassila.
Myös Stubbin leirissä galluplukuja on odotettu.
– Kyllä jokainen gallup totta kai on mielenkiintoinen ja kyllä niitä odotetaan, myöntää kampanjapäällikkö Kristiina Kokko.
– Se kertoo jonkinlaisesta yleistilanteesta, mutta toivon, että jokainen äänestää omaa ehdokastaan gallupeista huolimatta. Keskitytään siihen, että oma ehdokas saa mahdollisimman hyvän tuloksen.
Lue myös: Päätoimittajan kommentti: Gallup-tyhjiö täyttyi – kahdelle ehdokkaalle helpotusta, kahdelle toivoa ja yhdelle epätoivoa
Ratkaisevatko gallupit?
Entä kuinka ratkaisevia gallupit ovat vaalituloksen kannalta?
Vaikka gallupit kiinnostavat, eivät kampanjantekijät usko niiden ratkaisevan vaalitulosta.
– En usko siihen. Kyllä äänestäjät ratkaisevat vaalit, sanoo Pekka Haaviston kampanjan viestintäpäällikkö Jarno Lappalainen.
– Kyllä jokaisella ihmisellä on oma peruste, ketä he äänestävät. Sitä pitää kunnioittaa. Tämä on yksi tiedonmurunen muiden joukossa, Valtteri Vuorisalo toteaa.
Kampanjantekijät muistuttavat, että lopullinen kannatusmittaus on vaalipäivänä.
– Kyllä kaikki lähtee siitä, että tehdään sellaista kampanjaa, mikä on valittu tehdä ja tuodaan oman ehdokkaan kokemusta ja osaamista ja persoonaa esiin. Ei siinä parane sivuille vilkuilla, Lappalainen toteaa.
Vaalipäivä siintää reilun viikon päässä. Valtteri Vuorisalon mukaan aikaa on siis vielä paljon.
– Puolitoista viikkoa on ikuisuus vaalipäivinä. Yksikin päivä voi ratkaista. Kyllä tässä on vielä vauhtia ja vaaratilanteita kaikilla luvassa.