Iivo Niskasen sunnuntainen voitto Rukan maailmancupissa oli valtava markkinasysäys Lahden MM-hiihdoille.
Olympiavoittaja Iivo Niskanen oli vahva maailmancup-kauden avausviikonloppuna Kuusamossa ja voitti 15 kilometrin kisan. Voitto oli varmasti henkisesti vapauttava, Niskasen viime talvi meni vihkoon. Miehen taival on viimeisen vuoden aikana ollut hieman raskas.
Ykkössija on iso suomalaiselle maastohiihdolle. Tekeminen on MM-kisakauden alkumetreillä uomissaan, ainakin muutamilla hiihtäjillä.
Kotiyleisön edessä napattu voitto oli helpotus myös Lahden MM-hiihtojen järjestäjille. Kisojen taloudesta on puhuttu runsaasti jo tässä vaiheessa, eikä aina niin positiiviseen sävyyn. Pääsihteeri Janne Leskinen ja muu järjestelyporukka takuulla hymyilee, Niskanen teki kisoille parasta mahdollista markkinointia ja myynninedistämistä. Maailman parhaiden (lue: norjalaisten) kaataminen kotiladuilla pari kuukautta ennen arvokisoja on mannaa hiihdon ja urheilun ystäville.
Juuri tätä kisaprojekti kaipasi. Toivottavasti MM-kisojen lipputoimiston kassakone kilisee lähipäivinä.
Myös Krista Pärmäkoski kantoi kakkossijallaan kortensa kekoon kotikisojen markkinoinnin eteen.
Härkähörppyjä
Niskanen taitaa näköjään markkinoinnin monella tapaa. Kotikisojen lisäksi mies markkinoi Rukan maalialueellakin oivasti salzburgilaista energiajuomaa Red Bullia. Siitä ei FIS:n mediavastaava tykännyt, mutta ei se suuremmin suomalaista huolettanut. Mies vaihtoi paikkaa ja jatkoi energiajuoman siemailua. Kuva välittyi kymmeniin miljooniin koteihin ympäri maailmaa.
Red Bull on hiihtäjän henkilökohtainen yhteistyökumppani.
Lahden MM-hiihtojen avajaisia vietetään keskiviikkona 22. helmikuuta.