Renault aikoo leikata kolmanneksen autotuotannostaan, mutta tutulle mallille annettua kuolemantuomiota ei pannakaan täytäntöön.
Ranskalaisen autonalmistajan Renaultin uusi toimitusjohtaja Luca de Meo on päättänyt pelastaa jo kertaalleen tuomituksi julistetun suosikkimallin Meganen.
Kesällä toimeen tarttunut de Meo haluaa malliperheeseen lisää ajanmukaista sporttisuutta. Niinpä hän ajaa Megane-mallistoon nyt myös katumaasturiversiota.
Koronan kolhiman Renaultin säästökuurille passittanut de Meo haluaa hakee samalla lisää tuottavuutta entistä hintavammista automalleista, uutistoimisto Reuters kertoo.
Megane oli pitkään ranskalaisen autonvalmistajan ehdottomia myyntivaltteja. Kompaktisssa C-segmentissä vaikuttavan automallin myynti on kuitenkin ollut pitkään alamäessä.
Meganesta perheluokan tukipylväs
Keväällä jopa povailtiin Meganen tarun päättyvän kokonaan, mutta de Meo on asiasta eri mieltä. Hän haluaa rakentaa mallista Renaultin keskiluokan perheautomalliston tukipylvään.
– Asiasta keskustellaan edelleen tiiviisti, mutta virta näyttää vievän crossoverin suuntaan, eräs Renaultia lähellä oleva lähde tiivisti.
Vuoden 2020 ensipuoliskolla Megane sijoittui C-segmentin Euroopan myyntitilastoissa sijalle 12. Luokan kolmen kärki muodostui Volkswagen Golfista, Skoda Octaviasta ja Ford Focuksesta.
De Meo siirtyi uuteen tehtäväänsä toukokuussa Volkswagen-konsernista. Ennen Renault-pestiä hän vastasi Seat-malliston tuotannosta. De Meo valmistelee parhaillaan Renaultin tammikuussa julkistettavaa uutta strategiaa.
Julkisuuteen aiemmin vuotaneen muistion mukaan de Meo painottaa, että Renaultin on leikattava kaikkiaan noin kolmannes mallisarjojensa nykyisistä tuotantomääristä. Suunnitelmissa on myös aiempien myyntivalttien kuten Espacen tuotannon lopettaminen kokonaan.
Lue myös: Onko suosikkimallin tulevaisuus uhattuna? Renault-pomolta kovaa puhetta