Ranskalaisvalmistaja pohtii tila-autojen ja isojen sedanien valmistuksen lopettamista.
Ranskalainen Renault leikkaa kovalla kädellä mallikirjoaan. Teuraspenkkiin on tuomittu suosiotaan menettäneet isokokoiset sedanit sekä tila-autot.
Uutistoimisto Reutersin saamien tietojen mukaan Renault lopettaa Espace- ja Scenic-tila-autojen ohella myös Talismanin sedan-mallin valmistuksen. Erään uutistoimiston haastatteleman lähteen mukaan virallista päätöstä asiasta ei ole vielä tehty, mutta on ”käytännössä selvää, että näiden mallien valmistus tullaan lopettamaan”.
Viimeksi Renault mylläsi merkkikirjonsa uusiksi vuonna 2009. Silti tuotantolinjoilla kiertää edelleen 45–50 Renaultin timanttibrändi keulassaan kulkevaa mallia. Lisäksi konserniin kuuluvat Dacia-, Renault Samsung-, Lada- ja Alpine-merkit.
Lue myös: Onko Meganen tulevaisuus uhattuna? Renault-pomolta kovaa puhetta
Renaultin ranskalainen kilpakumppani PSA-konserni teki vastaavan ratkaisun jo kuusi vuotta sitten. Tuolloin yhtiö kertoi leikkaavansa mallejaan 45:stä 26:een. Tavoitteeksi PSA ilmoitti tuolloin 300 miljoonan euron säästöt.
– Renault on huomattavasti Eurooppaan keskittynyttä PSA:ta kansainvälisempi merkki. Mutta vaikka tämä laajaa mallikirjoa puolustaisikin, kyse ei enää ole kestävästä ratkaisusta, Reutersin haastattelema lähde arvioi.
Ensimmäisenä Espace
Ensimmäiseksi lahtauspenkkiin povataan Renaultin Espace-tila-autoa. Aikoinaan tila-autobuumin Euroopassa laukaissut Espace on myynyt 1,3 miljoonaa kappaletta vuonna 1984 tapahtuneen julkistamisensa jälkeen.
Vuodesta 2015 myyntilattioilla oleskellut viidennen polven malli on kuitenkin joutunut hiljalleen väistymään katumaastureiden kasvavan kysynnän tiellä.
Myös Espacen kaltainen takavuosien myyntihitti Scenic joutuu väistymään historian autoprässiin.
Tulevaisuudessa Renault asettaa panoksensa katumaasturi Kadjariin, jota valmistetaan Espanjassa viisi- ja seitsenpenkkisenä versiona.
Väistyvät tila-autot valmistetaan Talismanin ohella Douainin-tehtaalla Pohjois-Ranskassa. Tehtaan tuotantokapasiteetti valjastetaan väistyvien klassikkojen jälkeen Renaultin ja Nissanin yhteisten sähköautohankkeiden eteen.
Korona iski erittäin huonoon aikaan
Kaikkien tuomion saaneiden mallien myynti on ollut selvässä laskussa. Scenic myi viime vuonna Euroopassa 77 507 kappaletta, mikä oli 16 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Talisman oli 20 prosentin laskussa 15 800 myydyllä uudella autolla. Toinen entinen valttikortti Espace jäi viime vuonna alle 10 000 auton myyntiin.
Renault setvii edelleen korruptioskandaalin myötä eronneen pääjohtajan Carlos Ghosnin jättämää sekavaa perintöä. Yhtiö joutui viime vuonna kirjaamaan ensimmäisen tappiollisen tuloksen kymmeneen vuoteen. Myös koronakriisi on iskenyt Renaultin kylkeen syvän taloudellisen klommon.
Parhaillaan yhtiö neuvottelee neljän, viiden miljardin euron koronapaketista Ranskan valtion kanssa. Kustannustehokkuuden lisäämiseksi suunnitellaan myös entistä syvempää yhteistyötä Nissanin ja Mitsubishin kanssa.
Lisäksi Renault pohtii vetäytymistä tappiota tuottavasta Kiinasta.
Väliaikainen toimitusjohtaja Clotilde Delbos on todennut, että yhtiö aikoo tutkia ”ennakkoluulottomasti” kaikki käytettävissä olevat keinot kustannusten painamiseksi. Tämä on herättänyt pelkoja myös työpaikkojen leikkauksista.
Lausunto on poliittisesti arkaluontoinen, kun yhtiö samaan aikaan neuvottelee 15 prosentin siivun Renaultista omistavan Ranskan valtion kanssa miljardiluokan tukipaketista koronakriisin horjuttaman taloutensa paikkaamiseksi.
Lue myös: Koronavirus ei häiritse Ladojen valmistusta – tuotanto pyörii työntekijöiden tartunnoista huolimatta