Poliisi on saanut Kuopion Kolmisopessa 24. elokuuta vuonna 2018 tapahtuneen suuronnettomuuden esitutkinnan valmiiksi. Asia siirtyy tänään syyteharkintaan, poliisi kertoo tiedotteessaan.
Tilausliikenteessä ollut linja-auto suistui Kuopion moottoritien ja Kolmisopen liittymästä junaradalle. Neljä linja-auton matkustajaa kuoli. Onnettomuudessa loukkaantui kaikkiaan 22 henkilöä, joista 17 oli linja-autossa. Myös linja-auton kuljettaja loukkaantui.
Linja-auto osui henkilöautoihin, jotka olivat pysähtyneinä risteykseen tai olivat ylittämässä risteystä. Viisi henkilöä loukkaantui.
– Esitutkinnassa on kuultu luonnollisesti asianosaisia sekä useita todistajia ja asiantuntijoita. Nyt koko paketti on poliisin osalta valmis ja materiaali siirtyy tänään syyteharkintaan, rikoskomisario Pekka Jäntti kertoo MTV Uutiset Liven haastattelussa.
Lue myös: Turvavyökään ei olisi pelastanut Kuopion turman uhreja – tutkijat esittävät busseihin uusia turvalaitteita, jotta vastaavalta vältyttäisiin: Lue kuusi suositusta
Löytyikö turma-autosta vikaa, joka selittäisi onnettomuuden?
Tapauksen tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Pekka Jäntti kertoo MTV Uutisille, että tapausta on tutkittu laajasti. Tapahtumapaikalla tehtyjen mittavien teknisten tutkimusten lisäksi poliisi on pyrkinyt selvittämään turma-auton kunnon tapahtumahetkellä.
– Saadun selvityksen mukaan linja-autosta ei ole löytynyt mitään sellaista vikaa, joka kertoisi tämän onnettomuuden syyn.
STT:n mukaan bussi oli tullut liittymään huomattavasti kovempaa vauhtia kuin risteysalueella tulisi ajaa. Otkesin mukaan lähestyvän risteyksen havainnointi ja jarrutusyritys epäonnistuivat.
– Ei voida suoranaisesti sanoa, mitä tässä oikein on tapahtunut. Lähinnä tehtävänämme on ollut koota kaikki materiaali, jota syyttäjä ja myöhemmin käräjäoikeus tulisi mahdollisesti tarvitsemaan.
Lue lisää: Kuopion bussiturman syy yhä mysteeri – ”Mitään ei ole voitu nostaa keulaan”
Oliko kuljettajan ajokunto riittävä?
Poliisi on esitutkinnan aikana pyrkinyt myös selvittämään, oliko kuljettajan ajokunnossa joitakin puutteita esimerkiksi puutteellisen levon osalta. Poliisi hyödynsi tutkinnassaan erilaisia lääkärinlausuntoja.
– Ajokunnossa ei ole poliisin käsityksen mukaan mitään sellaista suoraa asiaa, josta olisi tarkempia johtopäätöksiä pystynyt tekemään. Loppukädessähän käräjäoikeus tulee tekemään tästä päätöksen, Jäntti toteaa.
Lisäksi turmaristeyksen ramppi oli varsin lyhyt eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin lähellä risteystä ollut taajamamerkki. Samoin moottoritien ja rampin välissä oleva puusto rajoitti näkymää risteykseen.
Jo viime huhtikuussa uutisoitiin, että onnettomuuteen voisi mahdollisesti vaikuttaa ajoneuvoa kuljettaneen kuljettajan terveydentila ja vähäinen kokemus linja-auton kuljettamisesta. Kuljettaja kärsi pitkäaikaissairaudesta, minkä vuoksi hänen työtehtävänsä linja-auton kuljettajana nähtiin liian raskaaksi.
– Tällaisista terveystiedoista poliisihan ei voi kertoa mitään. […] Näiden päätelmien jää eri henkilöiden kuin poliisin päätettäväksi, Jäntti muotoilee.
Lukuisia syytteitä
Linja-auton kuljettaa, eli vuonna 1951 syntynyttä pohjoissuomalaista miestä epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta sekä 12 törkeästä vammantuottamuksesta.
– Olen ymmärtänyt, että syyttäjällä menee jonkin aikaa syyteharkinnan tekemisessä. Jos hän näkee asian sellaiseksi, että se menee käräjäoikeuteen – kuten oletan – tätä asiaa käsitellään aikanaan käräjäoikeudessa.
Syyteharkinnan tekee Itä-Suomen syyttäjäalueen kihlakunnansyyttäjä Heikki Ylisirniö.
Lue myös: Onnettomuustutkintakeskus aloittaa Kuopion linja-autoturman osallisten kuulemisen
1:48
10.1.2020 kello 13.47: Uutista täydennetty tapauksen tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Pekka Jäntin kommenteilla. Kello 13.58: Lisätty STT:n tiedot.