Syyttäjä: Kurikan Jalasjärven jääradalla huomattiin vettä ja reikiä ennen 14-vuotiaan pojan hukkumista – turma-auton ajaja oli 12-vuotias

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus
Turma sattui, kun teini-ikäisen kuljettajan ajaman auton rengas osui jäässä olleeseen reikään. Seurauksena auto kääntyi katolleen, ja sen perässä tullut toinen auto osui siihen.Lehtikuva
Julkaistu 09.03.2022 06:18(Päivitetty 09.03.2022 16:22)

MTV UUTISET – STT

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeudessa käsiteltiin keskiviikkona Kurikan Jalasjärvellä sattunutta jäärataturmaa, jossa kuoli 14-vuotias poika.

Turma sattui maaliskuussa 2020 Hirvijärvellä, kun 12-vuotiaan kuljettajan auton rengas osui reikään jäässä. Auto kääntyi katolleen, ja perästä tullut 15-vuotiaan ajama auto osui siihen.

Molemmat autot vajosivat jään läpi, ja etummaisessa autossa kuljettajan vieressä istunut 14-vuotias poika hukkui. Muut kolme autoissa ollutta nuorta selviytyivät hengissä.

Yhtä jäärata-ajojen järjestäjistä syytetään kuolemantuottamuksesta. Syyttäjän mukaan miehen vastuulla oli seurata jään yleiskuntoa. Mies ei kuitenkaan ollut mitannut jään paksuutta turmapäivänä tai sitä edeltäneenä päivänä.

Jään paksuus turmapaikalla oli vain kahdeksan senttiä ja muutoinkin radalla enintään 19 senttiä, vaikka syyttäjän mukaan turvallisena rajana voidaan pitää vähintään 30 sentin paksuista teräsjäätä.

Hieman ennen onnettomuutta mies oli aurannut jäärataa ja huomannut jäällä vettä sekä reikiä, muttei kuitenkaan ollut sulkenut jäärataa tai huolehtinut siitä, että kaikki radalla ajavat olisivat tietäneet rei'istä, syyttäjä sanoi.

Lue myös: 14-vuotias poika hukkui jäärataturmassa Kurikassa – tapaus etenee oikeuteen, yhdelle henkilölle syyte kuolemantuottamuksesta

Ennen turmaa jää kesti 2 500 kilon aurausauton

Syyttäjä vaatii miehelle ehdollista vankeutta tai tuntuvaa sakkorangaistusta. Mies kiistää syytteen. Kirjallisessa vastauksessaan oikeudelle hän sanoo, että kuolema oli tapaturma, johon ei voi osoittaa syyllistä.

Miehen mukaan jään vahvuus mitattiin vain, jos muutokset säässä antoivat siihen aihetta. Ennen onnettomuutta mies oli ajanut radalla 2 500 kilon aurausautolla, jolloin jää ei miehen mukaan ollut antanut mitään merkkejä pettämisestä.

Miehen vastauksen mukaan syyttäjän esiin nostama 30 sentin minimivahvuus koskee vain jääratakilpailujen järjestämistä. Vastauksessa sanotaan, että jääradalla kuljettajat ajoivat omaan tahtiinsa ja autot etenivät eri kohdissa rataa, jolloin jäälle aiheutuva rasitus ja paino oli vähäisempää ja jakautui tasaisemmin kuin kilpailutilanteessa.

Lue myös: Alaikäisten Kaksi autoa vajosi jäihin, 14-vuotias menehtyi jääradalla Kurikassa – poliisi epäilee radan ylläpidosta vastanneita rikoksesta

Syytetty: Aukot jäässä normaali keväinen ilmiö

Mies myöntää nähneensä jäässä railoja tai aukkoja, mutta hänen mukaansa ne olivat normaali kevätilmiö, johon ei liity välitöntä vaaraa. Aurauksen jälkeen hän sanoo kuitenkin varoittaneensa varikkoalueella aukoista ja niiden sijainnista.

Vastauksessa tosin todetaan, etteivät varoitukset ilmeisestikään tavoittaneet kaikkia radalla olleita, koska esimerkiksi turma-auto tuli miestä vastaan jo hänen lopettaessaan aurausta.

Kahta muuta ihmistä syytetään maastoliikennerikkomuksesta, koska he olivat antaneet auton 12-vuotiaan ajettavaksi. Maastoliikennelain mukaan jäällä autoa kuljettavan pitää olla vähintään 15. Heille syyttäjä vaatii sakkoja.

Tuomio jutussa annetaan 22. maaliskuuta.

Lue myös: 14-vuotias poika kuoli auton vajottua jäihin Kurikassa – poliisi selvittää, luovuttiko joku auton nuorelle

Juttua päivitetty kauttaaltaan 9.3.2022 kello 16.20

Tuoreimmat aiheesta

Kurikka