Kuvamateriaalia Syyrian sodasta esitetään suomalaisessakin mediassa lähes päivittäin. Yleensä se tarkoittaa tuhoutuneita rakennuksia, miehiä kaivamassa raunioita tai savuja horisontissa. Sitten tulee video, joka leviää yhdessä yössä maailman tietoisuuteen.
Pieni poika pelastetaan pommituksen raunioista ambulanssiin itäisessä Aleppossa kapinallisalueella.
Poika on hämmentynyt ja hiljaa, yksin.
Hän katsoo kuvaajia, jotka tekevät työtään. Tallentavat kameroilleen kuvaa, josta tulee yhdessä yössä symboli Aleppon hädälle, koko Syyrian sodalle.
Ristiriitainen kuva menee lukujen taakse
Videon aleppolaispojasta on Youtube-kanavalleen ladannut Aleppo Media Center. Se on Aleppossa toimiva aktivistien organisaatio, joka vastustaa Syyrian hallitusta.
Video levisi sosiaalisessa mediassa salamana, ja kansainväliset mediat nostivat sen otsikoihinsa somesuosion myötä. Myös MTV Uutiset on julkaissut videon nettisivuillaan.
Kriisi- ja sotakuvien käyttöä maailmanpolitiikassa tutkiva asiantuntija arvioi, että tällaiset kriisikuvat ovat hyvin ristiriitaisia.
– Ne ovat toisaalta merkittäviä muistutuksia siitä, miltä sota oikeasti näyttää ja mitä sota oikeasti tekee ihmisille. Kuvat näyttävät, mitä ne uhriluvut siellä lehdessä ovat, mitä niiden taakse kätkeytyy, selittää väitöskirjatutkija Noora Kotilainen Helsingin yliopistosta.
Kotilainen kuitenkin muistuttaa, että dramaattisilla kuvilla on usein myös strateginen merkityksensä. Ne ovat poliittisesti hyvin latautuneita monilla tavoilla.
Tässä tapauksessa Aleppon mediakeskuksen viesti maailmalle saa paljon huomiota.
– Se osoittaa, että tavallaan tämä meidän vastapuoli (Syyrian hallitus ja Venäjä) aiheuttaa suunnatonta, kestämätöntä inhimillistä kärsimystä. Siinä helposti unohdetaan, että myös Yhdysvaltain ilmaiskut Syyriassa ja Irakissa tappavat siviilejä.
Aleppo-videon kaltaiset kuvat voivat saada myös aikaan asioita.
– Nämä ovat myös sellaisia kuvia, jotka painostavat ja pakottavat meitä ottamaan asiat vakavasti. Tässä tapauksessa YK:n näkökulmasta tämä voi olla niin kuin viimeinen niitti, että nyt saataisiin aikaiseksi tulitauko, Kotilainen arvioi.
SPR: Kuvataan toimijoina, ei uhreina
Kriisialueilla eläville ja työskenteleville Aleppon videon tapahtumat ovat usein arkipäivää.
Punaisesta rististä kerrotaan, että tunteisiin vetoava kuvamateriaali tuo usein lisää auttajia sekä avustuksia – toisaalta olisi pysyttävä eettisyyden rajoissa.
– Aleppo-video on sellaista materiaalia, missä tavallaan käytetään hyväksi niitä ihmisiä, jotka ovat kokeneet katastrofin. Se on sellaista, mitä me avustusjärjestöt taas pyrkivät välttämään, sanoo kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi SPR:stä.
Löövi kertoo, että yleensä avustusjärjestöt tähtäävät toiminnallaan siihen, että ihmisiä näytettäisiin toimijoina, ei avuttomina uhreina.
– Tätä ei välttämättä kaikki järjestöt kunnioita, vaan revetään riveistä, jotta saataisiin rahaa toimintaansa. Se ei ole hyväksyttävää.
Julkaista vai ei?
Kuvien julkaisuun ei ole yhtä sääntöä. Erityisesti dramaattisten kuvien julkaisu tai julkaisematta jättäminen on ikuisuuskysymys.
– Siihen ei ole yksinkertaista vastausta. Tavallaan Aleppon kuva on hyvin informatiivinen. Se tiivistää jotain sellaista, jota meidän kaikkien median seuraajien pitäisi jo tietää. Me voimme tällaisten kuvien kautta tuntea yhteistä haavoittuvaisuutta ja ymmärtää sitä kautta tilannetta paremmin, summaa tutkija Noora Kotilainen.
Sitten on aina se toinen puoli.
– Toisaalta voidaan kysyä, kysyikö kukaan siltä lapselta, halusiko hän että ehkä kammottavimmat hetket hänen elämästään näytetään koko maailmalle, jatkaa Kotilainen.
SPR:n Löövi on samoilla linjoilla.
– Se kuva tuo näkyviin pienen lapsen kautta sodan kauheudet. Se mikä on harmillista, on se, että kuvaustilanne oli pojalle yksi uusi inhottava kokemus. Hyvin ristiriitainen olo videosta tulee, arvioi Kalle Löövi.
Aleppon video tuo monelle mieleen Välimereen hukkuneen Aylan Kurdin kuvan, joka levisi maailmalle toissa kesänä. Kuva oli otettu Turkin rannikolla, jonne lapsen ruumis oli huuhtoutunut.
– Aleppon tapauksessa pieni poika jäi kuitenkin henkiin, häntä autettiin. Se eloonjääminen voi antaa meille myös toivoa. Se ehkä kertoo, että tilanteeseen voi vielä puuttua, arvioi Noora Kotilainen.
Aleppossa on käynnissä yksi rajuimmista kaupunkisodista vuosikymmeniin. Yhtään uutta symbolia Syyrian sodalle ei enää tarvittaisi.