Ford julkisti viimein tietoja uudesta kolmannen sukupolven Focus RS:stä. Uutta tehomallia vauhdittaa 2,3-litrainen nelisylinterinen EcoBoost-moottori, joka tarjoaa kuljettajan käyttöön 320 hevosvoimaa.
Suurin muutos aikaisempiin sukupolviin nähden on uuden RS:n nelivetoisuus. Teholukemat huomioiden tämä on ainoa oikea ratkaisu sekä suorituskyvyn että arkikäytettävyyden kannalta. Neliveto on varustettu kahdella sähköisesti ohjatulla kytkimellä ja nykyaikaisella torque vectoring -järjstelmällä. Vedosta jopa 70 prosenttia voidaan ohjata taka-akselille. Sähköisesti ohjattu järjestelmä tulkitsee useita parametreja kuten ohjauskulmaa sekä erisuuntaisia kiihtyvyyksiä, ja ohjaa vetoa näiden tietojen perusteella parhaiten pitäville pyörille. Auto on edelleen ST-mallien tapaan saatavana vain kuusiportaisella manuaalivaihteistolla.
Myös alustaa on päivitetty vastaamaan tehojen tarjoamaa suorituskykyä. Verrattuna ST-malleihin jouset, puslat sekä kallistuksenvakaajat ovat jäykemmät. Lisäksi iskunvaimennus on nyt säädettävissä sähköisesti kahteen asentoon.
Ulkoisesti auto on helppo erottaa muista Focuksista. Aerodynamiikkaa on parannettu keulan ilmanohjaimella sekä perän diffuusorilla. Etupuskurin muotoilussa on huomioita myös voimalinjan ja jarrujen lisääntynyt jäähdytystarve. Uuden Focus RS:n tuotanto alkaa tämän vuoden lopulla.
---
Uusimmasta Teknavin numerosta (2/2015) voi käydä lukaisemassa Ford Focus ST:n koeajon. Tarjolla on roppakaupalla muitakin kulkineita mm. Audi TT:n, Honda NSX:n ja Toyotan ralliprojektien muodossa.
---
Lue lisää:
Ajossa: Ford Mustang, kruunun perijä
Ajossa: Vanha tuttu Ford Mondeo Wagon
Fordilta tulossa useita tuotelanseerauksia Euroopan markkinoilla tänä vuonna