Brittivalmistaja esitteli keväällä uuden keskikokoluokan XE:n. Valmistajan ensimmäinen katumaasturi F-Pace on myös esitelty yleisölle ja nyt on vuorossa XF:n toinen sukupolvi.
Jaguarilla on kova uudistumistahti päällä. Keväällä esitellyn kokonaan uuden XE:n myötä myös uusi Ingenium-moottoriperhe sai ensi-iltansa. Samoja moottoreita käytetään myös konsernisisar Land Roverin uusimmassa Discovery Sportissa.
Toisen sukupolven XF hyödyntää perusrakenteessaan alumiinia ja muita kevyitä materiaaleja. Edeltäjäänsä verrattuna painoa on pudonnut parhaimmillaan 190 kiloa, ja uusi XF on valmistajan mukaan luokkansa kevyin auto. Omamassan pieneneminen on aina hyödyksi ajettavuuden sekä kulutuksen kannalta. Lisäksi korin jäykkyys on parantunut 28 prosentilla ja painonjakauma on lähellä hyväksi todettua 50:50-suhdetta.
Ulkomitoiltaan auto on seitsemän millimetriä edeltäjäänsä lyhyempi ja kolme milliä matalampi. Akseliväli on kuitenkin pidentynyt 51 millimetriä, minkä myötä myös sisätilat ovat parantuneet huomattavasti edeltäjäänsä verrattuna.
Galleria
Uusista nelisylinterisistä Ingenium-moottoreista tulevat tarjolle 163 ja 180 hevosvoimaiset versiot 2-litraisesta dieselistä. Näiden moottorien parina toimii uusi ZF:n kanssa yhteistyössä kehitetty 6-portainen manuaalivaihteisto tai niin ikään ZF:ltä peräisin oleva 8-portainen automaattivaihteisto.
Hienostuneempaa moottorivaihtoehtoa etsiville on tarjolla 3,0-litrainen V6 diesel, joka tarjoaa päivitysten myötä 300 hevosvoimaa ja vahvan 700 newtonmetrin väännön. Aluksi tehokuninkaan paikalta löytyy mekaanisesti ahdettu 3,0-litrainen ja 380-hevosvoimainen V6, joka on samalla malliston ainoa diesel. Molempien V6-moottoreiden yhteydessä vaihteistona on aina 8-portainen automaatti.
Näin dieselvoittoinen moottorivalikoima on yllättävä Jaguarin kaltaiselle merkille. Ei ole nimittäin vielä kovin kauaa, kun Jaguarin keulalla dieselmoottoria pidettiin pyhäinhäväistyksenä. Bensamallistoon on kuitenkin odotettavissa laajentumista ensi vuoden puolella, kun Ingenium-moottoriperheen bensiinimallit tulevat markkinoille.
Varustelultaan uusi XF ottaa ison harppauksen edeltäjäänsä verrattuna. Autoon tulee saataville laaja kattaus aktiivisia kuljettajia avustavia järjestelmiä kuten aktiivinen kaistavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin ruuhka-avustimella, älykäs nopeudenrajoitin sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Muita uusia varusteita ovat muun muassa kokonaisuudessaan LED-tekniikalla toteutetut ajovalot sekä laserilla toteutettu head-up-näyttö. Myös multimediajärjestelmä on kokonaan uusi.
Täysin uusi XF on jo tilattavissa kotimaassaan Briteissä. Suomeen tulon aikataulusta ei ole vielä vahvistettua tietoa.
Lue myös:
Koeajo: Jaguar XE – BMW on benchmarkattu tarkkaan
Koeajo: Jaguar F-type AWD – kissa raapii nyt myös etutassuillaan
Koeajo: Jaguar XF – jouhevaa matkantekoa muttei hymyssä suin