Sosiaalisen median yhteisöpalvelu Twitter täyttää tänään kymmenen vuotta. Esimerkiksi poliitikoille tärkeäksi tiedotus- ja verkostokanavaksi noussut palvelu ei ole kuitenkaan onnistunut nousemaan suuren yleisön some-kanavaksi.
Suomessa viikoittain twitteriä käyttää noin 50000 käyttäjää. Vertailun vuoksi Facebookia käyttää päivittäin noin kaksi miljoonaa suomalaista. Twitterin kannalta katsoen hälyttävää on se, että käyttäjämäärät eivät ole enää viimeiseen vuoteen kasvaneet.
- Ongelma kiteytyy oikeastaan siihen, että samaan aikaan kun Twitterillä on yli 320 miljoonaa käyttäjää, niin samaan aikaa sillä on yli miljardi käyttäjää, jotka ovat luopuneet sen käytöstä, sosiaalisen median asiantuntija ja alan yrittäjä Harto Pönkä sanoo.
- Väistämättä pitää puhua hiipuvasta sosiaalisen median palvelusta. On vaan ajan kysymys milloin käyttäjämäärä lähtee globaalistikin laskuun, Pönkä jatkaa.
Yksi syy palvelun käyttäjämäärän rajallisuuteen liittyy sen luonteeseen. Palvelussa oman verkoston luominen vie alussa oman aikansa ja sisältö elää vain lyhyen aikaa.
- Siellä pitäisi olla aika koko ajan läsnä ja se on aika hektinen palvelu. Viestiä tulee ja menee kokoajan. Toisaalta se on aika rajoittunutkin palvelu. Esimerkiksi Facebook on paljon yhteisöllisempi palvelu, jossa ihmiset viihtyvät paremmin viettävät aikaansa, kun taas Twitter on sellaista tiedon jakamista ja edelleen levittämistä enemmän, Helsingin yliopiston dosenti Janne Matikainen sanoo.
Uusia käyttäjiä tavoittelevalle ja raskaita tappiota tehneelle Twitterille on kohdistettu suuri uudistustarve. Toisaalta nykyiset käyttäjät eivät haluaisi suuria muutoksia palveluun. Yhdysvaltalaisen NBC-kanavan haastattelema Twitterin perustaja ja nykyinen toimitusjohtaja Jack Dorsey vahvisti tänään, että paljon puhuttu 140 merkin rajoitus ei ole huhuista huolimatta katoamassa mihinkään.