Suomenlahdella Hangon eteläpuolella oli vakavan ympäristöonnettomuuden vaara aamuyöllä, kun kaksi suuren mittaluokan tankkialusta oli törmätä toisiinsa. Aluksissa oli yhteensä lähes 100 000 tonnia öljyä.
Tapahtumat saivat alkunsa hieman ennen kuutta aamulla, kun 150-metrinen liberialainen tankkialus oli meriteiden sääntöjen mukaisesti väistämässä suurempaa, yli 240-metristä kreikkalaista tankkialusta.
Vaaratilanne syntyi, kun kreikkalaisalus oli kuitenkin kääntynyt yllättäen vasemmalle kohti toista alusta.
Meriliikenteen ohjaus puuttui heti tilanteeseen ja sai kreikkalaisen tankkialuksen lopettamaan kääntymisen.
"Etäisyys hyvin pieni"
Alusten väliin jäi muutama sata metriä, kun ne sivuuttivat toisensa. Kyseisen kokoluokan alusten kohdalla kyse on hyvin pienestä etäisyydestä, sanoo Suomenlahden meriliikennekeskuksen vuoroesimies Pekka Hiltunen.
Törmäys vältettiin täpärästi.
– Kyllähän se aika lähellä oli, Hiltunen toteaa.
Hiltusen mukaan kreikkalaisaluksen ohjausvirheen syy ei ole selvillä. Asiasta tehdään selvityspyyntö.
Vastaavat tilanteet harvinaisia
Hiltunen sanoo, että vastaavanlaiset vaaratilanteet ovat Suomenlahdella harvinaisia. Hän ei muista, koska viimeksi kaksi alusta olisi ollut vaarassa kolaroida.
Meriliikennekeskus Helsingissä valvoo alusliikennettä Suomen kansallisilla vesialueilla Hangosta itärajalle Santioon sekä kansainvälisillä vesialueilla Suomenlahden alusliikenteen ilmoittautumisjärjestelmän (Gofrep) puitteissa.
Kansainvälistä merialuetta Suomenlahdella valvovat Suomi, Viro ja Venäjä yhteistyössä.
Meriliikenteen keskus antaa aluksille informaatio-, liikenteenjärjestely- ja navigaatioapupalveluja.