Tuoreen tutkimuksen mukaan mobiililaitteita on yhä nuoremmilla, jopa muutaman vuoden ikäisillä on omia tabletteja. Nuorten mobiililaitteiden käyttö myös eroaa aikuisista huomattavasti.
Joka kuudennella 5–6-vuotiaalla lapsella on oma tabletti ja joka kymmenennellä 3–4-vuotiaalla on heidän vanhempiensa mukaan oma tabletti, selviää Elisan teettämästä kyselystä.
Tablettien määrä on muutamassa vuodessa kasvanut suuresti. Vuonna 2014 tabletteja myytiin 76 prosenttia enemmän kuin pöytä- ja kannettavia tietokoneita yhteensä. Viime vuonna tablettimyynti oli 11 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.
”Digitalisaatiota ei pidä pelätä”
Lasten ja nuorten mobiililaitteiden käyttö eroaa aikuisista huomattavasti. Yksistään Elisan 18–19-vuotiaat asiakkaat käyttävät yli kolme kertaa enemmän dataa kuin 30–40-vuotiaat.
– Nuorten suunta on pysyvä, ja me muut seuraamme perässä, sanoo Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila.
Älypuhelimista ja ylipäätään mobiililaitteista on tullut kiinteä osa suomalaisten arkea.
– Digitalisaatiota ei pitäisi pelätä, se on suuri mahdollisuus Suomelle ja koko maailmalle. Suomalaisen yhteiskunnan pitäisi toimia nyt kuin nuorisomme toimii eli ottaa digitalisaatio ja sen tuomat hyödyt omakseen. Globaalissa kilpajuoksussa Suomella ei ole varaa jäädä lähtötelineisiin. Digitalisaatio on jo täällä ja se tulee vain kiihtymään, toteaa Mattila.
Peliaika kasvaa koulun alkaessa
Prior Konsultoinnin toteuttamassa tutkimuksessa kysyttiin myös pelaamisesta. Pelipäivien ja -ajan määrä noin kaksinkertaistuu, kun lapsi aloittaa koulun. Kolmannelle ja neljännelle luokalle tultaessa lapset saavat pelata lähes joka päivä.
– Havaitsimme suuria eroja sen suhteen, kuinka paljon vanhemmat antavat lastensa pelata mobiililaitteilla. Ne vanhemmat, jotka kokevat mobiililaitteet hyödylliseksi ja käyttävät niitä paljon, antavat myös lastensa käyttää mobiililaitteita vapaammin pelaamiseen. Mobiililaitteiden käyttö siis periytyy vanhemmilta lapsille, kertoo Priorin toimitusjohtaja Tatu Kauppinen.
Luvut käyvät ilmi Prior Konsultointi Oy:n Elisalle toteuttamasta tutkimuksesta. Tutkimukseen vastasi helmi-maaliskuussa 1 455 henkilöä. Vastaajat olivat 15–75-vuotiaita suomalaisia älypuhelimen käyttäjiä.
Lähde: Elisa