Fyysiset myymälät ovat suomalaiskuluttajille edelleen tärkeitä niin ostopaikkoina kuin ostopäätöstä edeltävinä tiedonhankkimispaikkoina, selviää tänään julkistetusta Kaupan liiton ja Tampereen yliopiston tutkimuksesta.
Internetistä haetaan tietoa etenkin ostamisen jälkeen. Esimerkiksi puolet miesten vaatteita tai elintarvikkeita hankkineista hakee usein jälkikäteen verkosta ostoksiinsa liittyvää tietoa, kuten pesuohjeita tai reseptejä.
Urheiluvälineiden ostajat sen sijaan käyttävät eniten nettiä tiedonhakuun sekä ennen ostosta että sen jälkeen.
Tutkimus selvitti ostoprosessia elintarvikkeiden, miesten vaatteiden, kosmetiikan ja urheiluvälineiden osalta. TNS Gallupin toteuttamaan kuluttajakyselyyn vastasi yli 1 800 iältään 15-79-vuotiasta mannersuomalaista.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös onnistunutta ostoprosessia. Vastauksista selviää, että onnistuneet ostokset ovat yleensä suunnitelmallisia. Onnistuneet viikonloppu- ja juhlaruokaostokset suunnitellaan etukäteen, ja kun muissa tuoteryhmissä ostopaikka valitaan hinnan perusteella, viikonloppuruokien tapauksessa eniten vaikuttavat kaupan sijainti ja valikoimat.
Eniten heräteostoksia kyselyn tuoteryhmissä tehtiin miesten vaatteissa. Niissä luotetaan myös eniten myyjien ammattitaitoon.
– Onnistuneet miesten vaateostokset tehdään usein erikoiskaupoissa, ja ilmeisesti hyvä asiakaspalvelu niissä johtaa myös onnistuneisiin heräteostoksiin, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvelee.
Ostokokemus on huono, jos tuotteen laatu pettää, tietoa ei ole saatavilla tai palvelu ei pelaa. Myös esimerkiksi suppeat valikoimat ja tuotteiden loppuminen voivat ärsyttää.