Suomalaiset tekevät kansainvälisesti verraten suuren osan ostoksistaan verkossa, kertoo Kaupan liiton selvitys. Yli 40 prosenttia verkko-ostoksiin käytetyistä euroista päätyy ulkomaisille verkkokaupoille.
Ulkomailta tilataan etenkin naisten vaatteita ja kenkiä, asusteita ja kosmetiikkaa.
Sen sijaan kodinkoneiden ja puutarhatarvikkeiden verkko-ostokset tehdään pääosin kotimaisista kaupoista. Poikkeuksena ovat verkkokaupoista ostetut matkapuhelimet, joista yli puolet tulee ulkomailta.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja tarkentaa, että osalla ulkomaisista kaupoista on Suomessa varasto, josta verkossa ostetut tuotteet lähetetään ostajalle. Selvitys ei siten anna aivan täsmällistä kuvaa.
– Maltillisesti arvioiden noin 42 prosenttia vähittäiskaupan tuotteiden verkko-ostoksista tuli ulkomaisista kaupoista, sanoo Kurjenoja.
Verkko-ostoksiin 4,6 miljardia
Selvitys kertoo, että suomalaiset käyttivät verkko-ostoksiin viime vuonna noin 4,6 miljardia euroa. Summa vastaa noin viidesosaa suomalaisten tavaratalojen ja erikoiskauppojen arvonlisäverollisesta liikevaihdosta.
– Se on kansainvälisesti verrattuna iso osuus, sanoo Kurjenoja.
Kaikista verkkokaupoista ostettiin yhteensä eniten vaatteita ja asusteita sekä kodintekniikkaa, elektroniikkaa ja niihin liittyviä tarvikkeita. Nämä kaksi tuoteryhmää muodostavat yli kaksi viidesosaa vähittäistuotteiden verkko-ostoksista.
– Ne ovat kaikkialla maailmassa kaksi suurinta verkko-ostosryhmää, kertoo Kurjenoja.
Kurjenojan mukaan suomalaiset kodinkoneliikkeet ovat onnistuneet verkkokaupan järjestämisessä erityisen hyvin. Tuotetta voidaan katsoa kaupassa tai verkossa, tilaus hoidetaan verkossa ja tavara haetaan kaupasta tai tuodaan kotiovelle.
– Kivijalka tukee verkkoa ja verkko tukee kivijalkaa, luonnehtii Kurjenoja.
Selvityksen pohjaksi runsaat 2 000 kuluttajaa piti kahden viikon ajan päiväkirjaa verkko-ostoksistaan. Päiväkirjoja koottiin useana ajankohtana vuoden 2016 mittaan. Selvitykseen kuului myös puhelin- ja nettikyselyjä.