Suomalaiskuluttajat panostavat yhä enemmän laatuun ja haluavat laajempia valikoimia.
Suomalaiset tekevät entistä tietoisempia valintoja ruokakaupassa asioidessaan, selviää K-ryhmän teettämässä kyselytutkimuksessa. Kuluttajat kaipaavat enemmän valinnanvapautta, ja samalla laatutietoisuus on lisääntynyt.
Tutkimuksen mukaan lähes puolet suomalaisista on niin sanottuja hybridikuluttajia. Hybridikuluttaja valitsee tiettyjen tuotteiden kohdalla vain laadukkaimman tai eettisimmän vaihtoehdon, mutta joidenkin tuotteiden kohdalla hinta on ratkaisevampi tekijä.
– Se, mistä hybridikuluttaja on valmis maksamaan tai mikä tuo hänelle tyydytystä, vaihtelee yksilökohtaisesti paljon, kertoo tutkija Hanna Santavuori tutkimuksen toteuttaneesta Frankly Partnersista.
Hybridikuluttaja kiinnittää huomiota esimerkiksi tuotteiden ekologisuuteen ja terveellisyyteen, mutta on samalla nautinnonhaluinen. Omat valinnat peilautuvat myös siihen, millaisena kuluttajana hän haluaa näyttäytyä.
Hybridikuluttaja on myös hintatietoinen. Se, mistä hän on valmis maksamaan, vaihtelee yksilö- ja jopa tilannekohtaisesti.
Nuoret suunnannäyttäjinä
Ilmiön taustalla vaikuttaa muun muassa tiedonhaun helpottuminen. Myös tuotteiden ja hintojen vertailu on helpompaa.
Hybridikuluttajia löytyy kaikista tuloluokista, mutta erityisesti nuoret toimivat hybridikuluttamisen suunnannäyttäjinä.
– Ruokaan liittyvät valinnat eivät typisty vain hintaan – hybridikuluttaja haluaa ruokakaupaltaan myös monipuolisen valikoiman, lähiruokaa, eettisiä tuotteita, parasta laatua ja usein jopa hemmottelua, sanoo Keskon päivittäistavarakaupan tavarakaupasta vastaava johtaja Ari Akseli.
Kulutustottumusten muutos näkyy ruokakaupan valikoimamäärän kasvamisena ja monipuolistumisena.
***
0:27