Suomalaiset arvostavat Kaupan liiton teettämän mainekyselyn perusteella elintarvike- ja paperiteollisuutta kaikkein eniten, mutta vähittäiskauppa nousee aloista kolmannelle sijalle.
Erot ovat kuitenkin suuria, kun vertaillaan näkemyksiä ikäryhmien, naisten ja miesten ja eri puolilla maata asuvien välillä.
Teollisuuden arvostus on korkeinta miesten ja vanhempien ikäluokkien keskuudessa. Naisten näkemykset kuluttajapalveluista ovat selvästi myönteisempiä.
– Nuoret naiset arvostavat kuluttajapalveluita selvästi enemmän kuin talouden perinteisiä tukijalkoja, paperi- ja konepajateollisuutta. Nuorilla miehilläkään kuilu palveluiden ja teollisuuden välillä ei ole yhtä suuri kuin vanhemmilla, totesi Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Liiton mukaan mainetutkimus on tehty, jotta alan yritykset voivat tarttua toimialan maineen vahvuuksiin ja heikkouksiin. Maine on tärkeä tekijä, kun alat kilpailevat osaavasta työvoimasta.
Vanhimmat, yli 50-vuotiaat ikäluokat luokittelivat vähittäiskaupan työnantajana toiseksi huonoimmaksi ennen ravintola-alaa. Tilanne kääntyi kuitenkin lähes päinvastaiseksi nuorten, alle 25-vuotiaiden keskuudessa. Nuoret naiset arvostivat vähittäiskaupan ja yksityisen terveydenhoidon työnantajamainetta eniten.
Ero pääkaupunkiseudun ja maan muiden osien välillä näkyi muun muassa suhtautumisessa raideliikenteeseen ja pankkeihin. Pääkaupunkiseudulla raideliikennettä arvostettiin enemmän ja pankkeja vähemmän kuin muualla maassa. Teollisuuden maine oli paras suurten kaupunkien ulkopuolella.
Aineiston kyselyyn kokosi Kantar TNS, joka keräsi vastauksia 3 000 ihmiseltä verkkopaneelissa.
6:59