OP-ryhmä ilmoitaa, että sen palveluissa on häiriöitä, joiden syitä selvitetään.
OP pahoittelee lisäksi asiakkaille aiheutunutta haittaa. Pankki tiedottaa asiasta Facebook-sivuillaan ja Twitterissä.
Pankin viestintäjohtaja Tuuli Kousa kertoo, että ongelma vaikuttaa verkkopankkiin, OP-mobiiliin ja kortteihin sekä maksamisessa että rahan nostamisessa automaateista.
– Mitkään palvelut eivät ole kokonaan alhaalla, vaan niissä esiintyy häiriöitä. Eli ne toimivat osittain ja osittain eivät. Asiakkailla, joilla kortti ei toimi, niin se saattaa toimia hetken päästä, Kousa kertoo.
Kousa ei osaa kertoa, milloin häiriö saadaan korjattua. Korjaavia toimenpiteitä tehdään kuitenkin jatkuvasti.
Tekninen häiriö
Kousan mukaan kyseessä ei ole palvelunestohyökkäys. Hän kertoo, että kyseessä on tekninen häiriö.
– Tunnistamme, että nyt on pikkujoulukausi ja ihmiset tekevät jouluostoksia. Teemme kaikkemme, että saamme tilanteen mahdollisimman nopeasti hoidettua, Kousa kertoo.
– Jos häiriö jatkuu pidempään, niin voin neuvona antaa ihmisille, että kannattaa kokeilla useampi kerta maksamista kortilla, jos on pulassa esimerkiksi kaupan kassalla, Kousa kertoo.
Asiakkaat valittavat
OP:n asiakkaat ovat valitelleet tilannetta pankin Facebook-päivityksessä. Eräs henkilö kertoo, että hänen ostoksensa ovat jääneet kassalle ilmeisesti tapauksen takia.
Myös moni muu asiakas on tehnyt samanlaisia päivityksiä. Osa on kuitenkin kertonut myös, että kortilla maksaminen on onnistunut normaalisti.
Moni muukin on ilmoittanut ongelmista.
– Kortti ei toimi ja käteistäkään ei saanut. Sinne jäi ostoskärryllinen tavaraa kauppaan, kuvailee yksi kommentoijista.
– Jäi ruoat ja joululahjat kaupan kassalle, kirjoittaa eräs toinen kommentoija.