Tilisotkujen keskellä rypenyt Nordea: Lähes kaikki tarpeettomat katevaraukset on poistettu

Nordean mukaan lähes kaikki korttiostoksiin liittyvät tarpeettomat katevaraukset on poistettu. Myös rahastomerkintöihin liittyvien katevarausten poisto on pankin mukaan meneillään.

Pankki on tiedottanut tilanteesta aiemmin tänään verkkosivuillaan.

– Työtä jatketaan niin kauan, kunnes kaikki tarpeettomat katevaraukset on poistettu, pankin viestinnästä kerrottiin aiemmin MTV Uutisille.

Nordea tiedotti eilen aamupäivällä, että osalla sen korttiasiakkaista näkyy pankkitilin tiedoissa sekä veloitettu korttimaksu että katevaraus samasta ostoksesta.

Pankki kuitenkin täsmensi, ettei korttiostoja ole veloitettu kahteen kertaan.

Normaalisti katevaraus poistuu tilitiedoista, kun maksu suoritetaan.

Pankin viestinnästä kerrottiin eilen MTV Uutisille, että katevarausongelma koskee viikonloppuna pankkikorttia käyttäneitä asiakkaita.

MTV Uutisten tietojen mukaan osalla Nordean asiakkaista ylimääräisiä katevarauksia on näkynyt myös tänään veloitetuista maksuista.

Seuraa MTV Uutisia somessa! Pysy kärryillä puheenaiheista ja osallistu keskusteluun: 

Instagramissa @MTVUutiset
Twitterissä @MTVUutiset
Facebookissa @mtv3uutiset

Seuraa jatkuvaa lähetysvirtaa yhden ruudun kautta osoitteessa mtvuutiset.fi ja mtv.fi.

Häiriön syy paikallistettu

Osa Nordean asiakkaista on kertonut MTV Uutisille sekä Nordean Facebook-sivuilla, että heidän tilinsä on mennyt miinukselle tilanteen takia eikä kortilla ole siksi pystynyt ostamaan mitään.

Nordea ei suostunut alkuiltapäivästä sanomaan MTV Uutisille, kuinka montaa asiakasta häiriö on yhteensä koskenut ja kuinka monen asiakkaan osalta tilanne on yhä korjaamatta.

– Tämä on koskenut osaa korttiasiakkaistamme, mutta emme erittele tarkemmin.

Nordean mukaan häiriön syy on paikallistettu, mutta pankki ei kerro siitä lisätietoja.

Häiriö on saanut aikaan kritiikkiryöpyn Nordean Facebook-sivuilla, jossa muun muassa kritisoidaan pankin viestintää.

Ylimääräinen tilinylitysmaksu korvataan

Jotkut asiakkaat ovat raportoineet, että heidän tililtään on veloitettu tilinylitysmaksu, koska tili on mennyt miinukselle ylimääräisten katevarausten takia.

Pankin mukaan häiriöstä johtuvat tilinylitysmaksut palautetaan asiakkaille.

– Pankki ei veloita tällaisesta pankin virheestä.

Moni asiakas on myös pohtinut, uskaltaako miinukselle menneelle tilille siirtää rahaa, vai meneekö siirretty raha katevaraukseen.

Viestinnästä vahvistetaan, että juuri näin onkin käynyt, mikäli asiakas on siirtänyt rahaa häiriön takia miinuksella olevalle tililleen.

– Valitettavasti tämä oli eilen tilanne.

"Korvaushakemukset käsitellään tapauskohtaisesti"

Nordea on lisännyt verkkosivuillensa sekä Facebook-sivuillensa korvaushakemuslomakkeen, jolla pankin asiakkaat voivat hakea korvauksia häiriön aiheuttamista kuluista.

MTV Uutiset kysyi pankilta, millaisia asioita asiakkaille korvataan, mutta selkeää vastausta ei osattu antaa.

– Kaikki korvaushakemukset käsitellään tapauskohtaisesti. Jos on tullut suoraa taloudellista vahinkoa, niitä korvataan.

Pankista ei osattu arvioida, kuinka nopeasti korvauspäätökset tulevat.

Lue myös:

    Uusimmat