Nordealla laaja palvelunestohyökkäys – palvelut palautuneet normaaliin tilaan

Nordealla oli jälleen pankkipalveluissaan laaja häiriö. Ongelmia oli Suomen lisäksi myös Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa.

Kirjautumisen yhteydessä asiakkaalle näkyi viesti, jossa ilmoitettiin jonkin menneen pieleen.

Perjantai-iltana Nordea kertoi viestipalvelu X:ssä, että palvelut ovat palanneet normaaliin tilaan. Nordea pahoittelee tilannetta.

Downdetector.fi-sivustolla oli miltei 2000 vikailmoitusta ilta kahdeksalta perjantaina.

Nordean viestinnästä kerrottiin STT:lle, että hyökkäyksen takia osa Nordean digipalveluista on pois käytöstä ja osa toimii normaalia hitaammin.

Nordea havaitsi häiriön alkuillasta kello 19:n jälkeen. Niin ikään pankin asiakkaat ovat kertoneet ongelmista kirjautumisessa mobiili- ja verkkopankkiin.

Nordealla ei ollut yhtiön viestinnän mukaan iltakahdeksalta käsitystä ongelmien mahdollisesta kestosta.

Mobiilisovelluksessa asiakkaalle näkyy myös viesti, jossa kerrotaan palvelunestohyökkäyksen vaikuttavan Nordean palveluihin.

– Palvelunestohyökkäysten takia osa digikanavistamme tai -palveluistamme voi hetkellisesti toimia hitaasti tai olla ajoittain pois käytöstä. Mikäli koet hitautta palveluissa tai niihin kirjautumisessa, suosittelemme yrittämään hetken päästä uudelleen, viestissä ohjeistetaan.

Norjalaisen uutistoimiston TT:n mukaan Nordean Norjan lehdistöpäällikkö Catherine Graff kertoi, että pankki on joutunut ylikuormitushyökkäyksen, niin kutsutun DDoS-hyökkäyksen, kohteeksi. DDoS on lyhenne englannin kielen sanoista Distributed Denial of Service.

Graff kehottaa asiakkaita odottamaan 15–30 minuuttia ja kirjautumaan sitten uudelleen.

Aftonbladetin mukaan ongelmat koskevat Suomen lisäksi myös Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa.

Lue myös:

    Uusimmat