Osa apteekeista ei saanut lääketoimituksia ollenkaan syyskuussa 2017, lääketukkuri Oriola ei ollut huolehtinut kylmäketjusta kriittistenkään lääkevalmisteiden osalta, asiakkaille ei ilmoitettu toimituskatkoksista ja huumaavien lääkkeiden käsittelyssä sekoiltiin, listaa lääkealan turvallisuusvirasto Fimean lokakuulle 2017 päivätty tarkastusraportti.
Oriola on Suomessa merkittävä lääketukkukauppa, jonka osuus Suomen lääkemarkkinoista on suuri. Sen asiakkaita ovat muun muassa apteekit ja sairaalat.
Syyskuun alussa 2017 useat asiakkaat jäivät kuitenkin ilman lääketoimituksia ja vain 72 prosenttia lääkkeistä pystyttiin toimittamaan apteekkeihin ja sairaaloihin normaalisti. Taustalla olivat ainakin uuteen toiminnanohjausjärjestelmään liittyvät pulmat.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (Hus) varoitti pian ongelmien alkamisen jälkeen, että toimitusvaikeudet voivat uhata potilasturvallisuutta, ellei järjestelmää saada pikaisesti toimimaan.
Se, ettei ongelmista tiedotettu, vaikeutti raportin mukaan lääkehoitojen ja lääketieteellisten toimenpiteiden toteutumista. Kaiken kaikkiaan Fimea arvioi, ettei Oriola täyttänyt lain lääketukkurille asettamia vaatimuksia.
– Tarkastuksen perusteella Oriola Finland Oy ei täytä lääkelain ja sen nojalla annettujen säädösten vaatimuksia, mukaan lukien EU:n ja GDP:n vaatimukset.
Tarkastajat eivät kuitenkaan esittäneet esimerkiksi toimiluvan perumista isolle lääketukulle. Syynä oli raportin mukaan se, ettei lääkejakelua haluttu vaarantaa enempää.
Oriola yritti estää tarkastushavaintojen julkisuuden
Kun lääkkeiden toimitusongelmat nousivat julkisuuteen, STT pyysi tarkastuspöytäkirjaa Fimealta, joka olisikin pöytäkirjan pääosin toimittanut.
Oriola haki kuitenkin Pohjois-Savon käräjäoikeudesta marraskuussa 2017 päätöksen, joka kielsi Fimeaa luovuttamasta raporttia medialle 50 000 euron uhkasakon uhalla ja valitti Fimean päätöksestä hallinto-oikeuteen.
Kun hallinto-oikeus määräsi raportin julkiseksi, Fimea haki valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta (KHO). Viime viikon keskiviikkona KHO kuitenkin päätti, ettei se ota asiaa käsiteltäväkseen. Fimea toimitti raportin STT:lle tänään noin kahden vuoden väännön jälkeen.
Lääkkeiden toimitusongelmat ja niiden ratkominen aiheuttivat yhtiölle miljoonien lisäkustannukset. Yhtiö vaihtoi toimitusjohtajaa joulukuussa 2017 syksyn ongelmien jälkeen.
Tarkastusraportin mukaan Oriolalla ei ollut syksyllä 2017 löytyneisiin tarkastushavaintoihin huomautettavaa.