Ferrari tiedotti aiemmin, että sen ja saksalaiskuljettajan Sebastian Vettelin tiet erkanevat kauden 2020 jälkeen. Nyt Auto, Motor und Sport kertoo uutta tietoa Vettelin lähdön syistä.
Omassa tiedotteessaan Ferrari kertoi, että Vettelin lähtöpäätös tehtiin yhteisymmärryksessä. Eri osapuolet viittasivat muun muassa tallin sisäiseen "harmoniaan" ja tavoitteisiin, jotka eivät enää kohdanneet.
Aiemmin julkisuuteen on kerrottu väitteitä, joiden mukaan Ferrari ei olisi edes tarjonnut Vettelille jatkosopimusta. Sen sijaan sen katseet kääntyivät jo varhaisessa vaiheessa Carlos Sainziin, joka saapuu talliin McLarenilta.
LUE LISÄÄ: Lähde: Sebastian Vettelistä ja Ferrarista tehtiin kova paljastus – saksalaiskuski sivutettiin täysin!
Mutta se, että miksi Ferrari ei väitteiden mukaan tarjonnut sopimusta, on jäänyt avaamatta.
Auto, Motor und Sportin toimittaja Michael Schmidt avasi kuviota jutussaan.
– Ferrari päätti jo talvella, että Charles Leclerc on heidän ”ykköshyökkääjänsä”. Vettel olisi ehkä voinut jatkaa Maranellossa, jos budjettikatto olisi pysynyt alkuperäisissä lukemissa. Uudet rajoitukset johtivat siihen, että Ferrari ei voinut enää tehdä tarpeeksi hyvää tarjousta saksalaiselle, Schmidt kirjoittaa kuvion taustoista.
Ferrarin iso peliliike tapahtui jo talvitauolla, kun se täräytti Leclercille poikkeuksellisen pitkän jatkosopimuksen. Osapuolten välinen kontrahti kattaa kauden 2024 loppuun saakka.
– Edes Michael Schumacher ei saanut noin pitkiä diilejä. Hänen jatkosopimuksensa oli aina kolmen vuoden mittainen, Schmidt muistuttaa.
Schmidtin mukaan Ferrari kyllä harkitsi Vetteliä toiseksi kuljettajakseen samalla, kun se kävi neuvotteluja Sainzin kanssa.
– Ilmoilla oli mahdollisuus, että Vettel olisi jatkanut tallissa kahden vuoden mittaisella sopimuksella. Tämä oli kuitenkin tilanne ennen koronaviruspandemiaa ja sen seurauksia.
Koronavirus pysäytti totaalisesti F1-sarjan maaliskuun puolessa välissä. Kauden aloitusta on jouduttu siirtämään lähes neljällä kuukaudella eteenpäin.
Pandemian taloudellisten seurausten takia F1, kansainvälinen autoliitto FIA ja eri tallit päättivät, että sarjaan tuotavaa budjettikattoa kiristetään kymmenillä miljoonilla euroilla.
Schmidt kirjoittaa myös siitä, miten Ferrari on epäillyt kilpailukykyään kauden 2020 ja -21 osalta.
– Heidän autollaan saatetaan ottaa jotain voittoja, mutta sillä ei taistella maailmanmestaruudesta. Siksi he keskittyvät vahvasti jo kauteen 2022, Schmidt viittaa kauteen, jolloin F1:n isot autoja koskettavat sääntömuutokset astuvat voimaan.
– Vettel taas, joka olisi halunnut voittaa maailmanmestaruuden Ferrarilla, olisi kärsinyt tästä. Siksi nykymalli ei ollut houkutteleva hänelle, Schmidt käy läpi.
Ferrari päätyi lopulta Sainziin, jonka sopimus kattaa kaudet 2021 ja -22.