Motorsport.comin italialainen konkaritoimittaja Franco Nugnes käy tuoreessa kirjoituksessaan läpi Sebastian Vettelin tilannetta ja paljastaa tietojaan viimeisten viikkojen ja kuukausien tapahtumista.
LUE MYÖS: F1-soppa kuumenee entisestään! Lähde: Valtteri Bottaksen taustajoukot lähestyneet uutta tallia
Julkisuudessa esillä olleiden tietojen perusteella Vettelillä ja Ferrarilla oli pidemmän aikaa erimielisyyksiä siitä, miten heidän yhteistyönsä voisi jatkua. Tämä ilmeni myös 14. toukokuuta julkaistusta lehdistötiedotteesta, jossa kerrottiin osapuolten välisen yhteistyön päättymisestä kauden 2020 jälkeen.
Ferrarin ajatuksena oli tehdä Vettelin kanssa vain yksivuotinen jatkosopimus, Vettel olisi halunnut pidemmän sopimuksen, jotta hän olisi ollut edes jossain määrin tasavertaisessa asemassa Charles Leclercin kanssa. Nuori monacolainen teki joulun alla vuoteen 2024 ulottuvan sopimuksen.
The Race -sivuston Mark Hughes ja Scott Mitchell paljastivat kaksi päivää lehdistötiedotteen jälkeen, ettei neuvotteluissa päästy lopulta minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen; Ferrari ei tehnyt Vettelille lainkaan sopimustarjousta.
Italiasta kantautuneiden tietojen mukaan osapuolten välinen juopa oli syventynyt, kun Vettel oli yrittänyt neuvotella Ferrarilta pidempää sopimusta lupautumalla sitä vastaan alentamaan tämän vuoden palkkaansa. Myös Nugnes kirjoittaa nyt tästä samasta asiasta.
– Tämä kiristys ärsytti Ferrarin ylempää johtoa: puheenjohtaja John Elkannia, toimitusjohtaja Louis Camilleria ja osaomistaja Piero Ferraria. Todellinen oma maali, Nugnes kynäilee.
Taistelua Mercedes-paikasta
Vettelin kerrotaan olleen tyytymätön Ferrarilla jo viime vuoden lopulla. Nugnesin lähteiden mukaan Vettel oli loppuvuodesta 2019 yhteydessä Toto Wolffiin tiedustellakseen, voisiko Mercedekseltä löytyä työpaikka kaudeksi 2021.
– Itävaltalainen ei todennäköisesti sulkenut ovea Vettelin edestä, koska hän on liian älykäs jättääkseen väliin mahdollisuuden aiheuttaa sekaannusta kilpailijaleirissä. Toisaalta kun Toto tiesi Sebastianin olevan tarjolla, hän saattoi myös mittauttaa sitä, minkälaista painetta uusi Daimler-pomo Ola Källenius hänelle antaa.
Källeniuksen alaisuudessa Mercedeksen F1-talli ei ole saanut toimia yhtä vapaasti kuin hänen edeltäjänsä Dieter Zetschen kanssa. Wolffin jatko Mercedeksen leivissä on toistaiseksi epävarmaa, samoin koko Mercedeksen F1-projektin.
– Nyt Toto on kyllä osoittanut kunnioitusta Sebastianille mutta pitänyt samalla huolen omista asioistaan valmistelemalla Mercedes-juniori George Russellin nostamista ykköstalliin, koska yksikään nuoriso-ohjelman kuljettajista ei ole vielä ajanut ykköstallissa. Juuri kun Vettel oli saanut hengähtää vapautuneesti, hän tajusikin olevansa yksin.
Marko ennusti oikein
Puheet Vettelin pitkään jatkuneesta tyytymättömyydestä eivät ole F1-piireissä mikään uusi asia. Hänet Red Bull -vuosilta hyvin tunteva energiajuomayhtiön neuvonantaja Helmut Marko puhui asiasta jo viime syksynä itsevarmaan sävyyn.
Vettel ja Leclerc ottivat tuolloin kovasti yhteen kolmessa peräkkäisessä kilpailussa: Italiassa, Singaporessa ja Venäjällä. Näistä viimeisen jälkeen Marko ennusti jo tulevaa.
– Vettelillä ei ole tulevaisuutta Ferrarilla. Se on nyt minulle selvää, Marko sanoi syyskuun lopussa Auto Bildille.
Julkisuudessa esillä olleet tiedot kertovat, että Ferrari olisi menettänyt uskonsa lukuisia virheitä tehneen Vettelin mahdollisuuksiin palauttaa talli mestaruuskantaan. Vettelin puolustajat, Marko mukaan lukien, taas muistuttavat, ettei Vettel ole ollut suurin syypää Ferrarin taapertamiseen.
– Kuljettaja tekee virheitä, kun hän ei voi enää olla oma itsensä. Se tapahtuu alitajuntaisesti. Sebastianin pitäisi olla toisenlaisessa ympäristössä, toisin sanoen toisessa tallissa. Red Bullilla hän teki virheitä vain hyvin harvoin. Kuljettajat eivät unohda, miten autoa ajetaan, joten miksi tällaista sattuu hänelle jatkuvasti Ferrarilla? Marko pohti viime syksynä.
Helmikuun alussa Marko sanoi edelleen Auto Bildille, että Vettel olisi tiedustellut häneltä mahdollisuutta ajaa Red Bullilla 2021. Tuossa vaiheessa Ferrari oli jo tehnyt pitkän jatkosopimuksen Leclercin kanssa, Red Bull puolestaan Max Verstappenin.
Neuvotteluita on käyty taas viime viikkoina, mutta lopputulos oli Markon mukaan edelleen sama.
– Katsoimme mahdollisia vaihtoehtoja Red Bullilla, mutta valitettavasti sellaisia ei ollut, Marko sanoi GP Blogin mukaan saksalaiselle Sky-kanavalle.