VR on ollut osin haluton vastaamaan suomalaisen teollisuuden kuljetustarpeisiin rautateillä, kertoo asiaa läheltä seurannut lähde STT:lle.
Lisäksi rautateiden tavarakuljetuksia hallinnut VR ei ole halunnut vuokrata veturikalustoaan muille toimituksista kiinnostuneille, jotka olisivat voineet paikata palvelun puutetta.
- Isotkin metsäteollisuuden yritykset ovat halunneet kuljettaa metsätavaraa nykyistä enemmän rautateitse, mutta VR:ää ei ole kiinnostunut. He ovat ohjanneet kyselijöitä kumipyöräkuljetuksiin, STT:n lähde sanoo.
VR:n logistiikkadivisioonan johtajan Rolf Janssonin mukaan rautatiekuljetukset ovat kasvaneet vuosittain kahden ja kolmen prosentin luokkaa ja kasvua haetaan jatkuvasti.
- On mahdotonta kommentoida tapauksia tietämättä tarkkoja yksityiskohtia kuljetuksista. Ehkä näissä tapauksissa rautatielogistiikka ei ole ollut paras tapa kuljettaa tavaraa. Tietynlaisessa liikenteessä hinta rautatiellä ei ole kilpailukykyinen. Esimerkiksi kappaletavaraa emme kuljeta rautateitse.
STT:n lähteen mukaan palvelujen puutteeseen raiteilla on todennäköisesti johtanut VR:n vahva markkina-asema sekä kumipyörä- että raideliikenteessä.
Myös liikenne- ja viestintäministeriön raportin mukaan kilpailun puute niin kotimaan sisäisessä kuin itäisessä yhdysliikenteessä haittaavat Suomen rautatiekuljetusten kilpailukykyä ja palvelujen saatavuutta. Raportti on kirjoitettu vuonna 2012, minkä jälkeen markkinoille on tullut ainoastaan paikallisesti toimiva Ratarahti Oy.
Uusi peluri markkinoille
Tavaraliikenteen kilpailutilanne rautateillä muuttuu heinäkuussa, kun VR saa ensimmäisen valtakunnallisen kilpailijansa. Liikenne- ja viestintäministeriö myönsi toimiluvan Fennia Railille maaliskuussa, vaikka valtakunnalliseen kilpailuun olisi ollut mahdollisuus jo vuonna 2007.
- Selväähän on, että ei VR meitä mitenkään toivottanut tervetulleeksi. Silti suurin hidaste oli kaluston saatavuus. Suomen järjestelmä poikkeaa muiden maiden rautatiejärjestelmästä, sanoo toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo Fennia Railista.
Ennen omistussuhteiden muuttumista Fennia Rail pyrki rautateiden tavaraliikennebisnekseen Proxion-nimellä, mutta liikeidea kaatui Rahkamon mainitsemaan kalustoon. Proxion yritti vuokrata vetureita VR:ltä, mihin valtionyhtiö ei suostunut.
Rahkamon mukaan Fennia Rail haluaa haukata markkinoista kymmenen prosentin osuuden vuosikymmenen loppuun mennessä.
- Pystymme tekemään kaiken, niin kuin asiakkaat haluavat. Pienen koon haittana on se, että käsipareja on käytössä vähemmän.
Venäjän liikenne vapautumassa
VR:llä on yhä monopoli itäiseen yhdysliikenteeseen, mutta kilpailun avaavan sopimuksen liitteineen olisi tarkoitus valmistua vuoden loppuun mennessä. EU:n ja Venäjän väliset suhteet ovat olleet säästöliekillä jo hyvän aikaa, mikä on vaikuttanut liikennehankkeiden aikatauluihin.
Venäjä on esimerkiksi ollut edistämättä lentoliikennesopimuksia. Myös osa EU:n komissaareista ja virkamiehistä on halunnut pidättäytyä yhteistyöstä Venäjän kanssa.
Suomen ja Venäjän välinen yhdysliikennesopimus on tällä hetkellä osin EU-oikeuden vastainen, mutta lopullista aikataulua uuden sopimuksen lopullisesta hyväksymisestä komissio ei ole STT:n tietojen mukaan suostunut antamaan. Syynä on ollut komission arvio nykyisestä ulkopoliittisesta tilanteesta.