VR Groupin hallitus teki tänään päätöksen idän tavaraliikenteen "hallitusta" pysäyttämisestä. Päätöksen myötä tavaraliikennettä hoitava VR Transpoint laatii suunnitelman liikenteen alasajamiseksi.
Liikenteen alasajossa huomioidaan VR:n mukaan Suomen huoltovarmuuden tarpeet.
EU:n pakotteet eivät toistaiseksi estä rautatieliikennettä EU:n ja Venäjän välillä.
– VR:n kotimaisten asiakkaiden kanssa tekemien tavaraliikennesopimusten purkaminen tulee siten hoitaa sopimuksissa määritellyllä ja asiakkaiden kanssa neuvoteltavalla tavalla, VR Groupin tiedotteessa sanotaan.
VR tavoittelee liikenteen mahdollisimman nopeaa alasajoa, mutta arvio on, että prosessiin kuluu useita kuukausia.
– Yhtiössä on sodan alusta alkaen työstetty kokonaisarviota sidosryhmät ja huoltovarmuus huomioiden. Työ on nyt saatu näiltä osin päätökseen. Päätöksen valmistelu on ollut valitettavan pitkä ja vaikea prosessi", sanoo VR Groupin vt. toimitusjohtaja Topi Simola tiedotteessa.
VR Groupin hallituksen puheenjohtaja Kjell Forsén korostaa niin ikään, että liikenteen alasajo ei ole yksinkertaista.
– Alasajoa on suunniteltu pitkän aikaa. Se on juridisesti vaikeata. VR:llä on myös asiakassitoumuksia, joita on kunnioitettava. Lisäksi se on Suomen huoltovarmuuden kannalta tärkeätä. Ei ole muuta reittiä kuin ajaa se hallitusti alas. VR on lähestynyt tätä eettiseltä näkökannalta, Forsén sanoo MTV Uutisille.
Liikenteen alasajo toteutetaan askel kerrallaan.
– Toteutus käynnistetään välittömästi ja volyymit laskevat jo. Volyymit ovat nyt alle puolet siitä, mitä ne olivat ennen Venäjän hyökkäyssotaa. Uusien EU-pakotteiden myötä, missä esimerkiksi hiili- ja kemikaalikuljetukset loppuvat, niin entisestään volyymi laskee, Forsén sanoo.
VR Transpointin palvelut painottuvat vientiteollisuuden tuote- ja raaka-ainekuljetuksiin. VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit vuonna 2021 oli noin 37 miljoonaa tonnia. Suomen ja Venäjän välinen rahti on noin kolmannes kokonaistonneista.
Rahtiliikenne keskeytettiin aiemmin 27. maaliskuuta Venäjän rautateihin (RZD) kohdistuvien Iso-Britannian pakotteiden vuoksi.
VR Group perui päätöksen kuitenkin sen jälkeen, kun yhtiö oli saanut Iso-Britannian viranomaisilta tarkennuksen siitä, etteivät pakotteet kuitenkaan koske VR-konsernin sopimuksia.
Näin VR Transpointin idän tavaraliikenne käynnistyi uudelleen keskiviikkona 30. maaliskuuta ja nyt se ajetaan vähitellen taas alas.
Allegro-liikenne keskeytettiin maanantaista 28. maaliskuuta alkaen toistaiseksi.
VR on elänyt muutenkin dramaattisia aikoja, sillä VR Groupin toimitusjohtaja Lauri Sipponen on irtisanottiin tehtävästään 4. huhtikuuta alkaen.
Juttua päivitetty kello 18.32. Juttuun lisätty VR Groupin hallituksen puheenjohtaja Kjell Forsénin kommentit.