Sydämenmuotoinen kehärata on nyt täällä. Vuodesta 2009 asti käynnissä ollut hanke herää henkiin varhain huomenaamulla, kun rataa vastapäivään kiertävä I-juna käynnistää matkansa Helsingin päärautatieasemalta kello 3.59.
Kellonsuuntaisesti rataa kiertävä P-juna puolestaan lähtee neitsytmatkalle kello 5.14.
MTV Uutiset on parhaillaan mukana junan ensimatkalla Helsingin Rautatieasemalta kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää.
VR:n lähiliikennejohtaja Topi Simola kertoo kehäradalla liikennöivistä junista:
1:38
Kehärata lukuina
- Radan kokonaispituus 48,5 kilometriä, uusi rataosuus 18 kilometriä
- Matkustusaika päärautatieasemalta lentoasemalle:
1) Tikkurilan kautta 27 minuuttia
2) Myyrmäen kautta 32 minuuttia- Rataa liikennöivässä Flirt-junassa 238 istumapaikkaa
- Kustannusarvio on 785 miljoonaa euroa
Kehärata yhdistää pääradan Vantaankoskeen rataan. Uusi 18 kilometria pitkä osuus tuo Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteyksien piiriin.
Koeajolla kyydissä on satakunta matkustajaa - mukana median edustajia sekä VR:n henkilökuntaa.
Matkantekoa värittävät puheet ja keskustelut.
Kehäradan uudet kiskot kurkottavat yhdistämään pääradan Hiekkaharjun aseman Vantaankosken asemaan. 18 kilometria pitkä rataosuus sisältää viisi uutta pysäkkiä mukaan lukien Helsinki-Vantaan lentoaseman.
Tunnelikokemuksiakin on luvassa, sillä juna matkaa syvällä maan uumenissa suuren osan matkaa.
Kehäradan rakentamista on vaikeuttanut Vantaanjoen sinisimpukkakanta, jota piti suojella.