Läheltä koteja kulkevat vaaralliset junakuljetukset vähenivät selvästi Suomessa – syynä Venäjä-pakotteet

Venäjä-pakotteet ovat vähentäneet merkittävästi vaarallisten aineiden kuljetuksia Suomen rataverkostolla. Kuljetukset ovat vähentyneet Traficomin mukaan 70 prosenttia. Suomessa tapahtuu vuosittain toistakymmentä vaarallisten aineiden onnettomuutta, jotka ovat yleensä lieviä.

Suomessa kulkee vaarallisia aineita koko rataverkolla. Kuljetukset keskittyvät erityisesti raja-asemille ja satamiin sekä niiden välisille rataosuuksille. Vaaralliset aineet ovat muun muassa palavia nesteitä, kaasuja sekä ympäristövaarallisia aineita.

– Osa näistä aineista on hyvinkin vaarallisia hengelle, terveydelle ja ympäristölle. Osa on hieman harmittomampia, mutta vaarallisia aineita nekin, sanoo liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Jarkko Voutilainen

Vaarallisia aineita kulkee rataverkostolla suomalaisten kotien läheltä.

– Tänä päivänä yhdyskuntarakenne on tiivistynyt ja rautatie onkin kas kas siinä keskellä asutusta. Jos me ajatellaan esimerkiksi ammoniakkisäiliövaunun vuotoa, vaara-alue voi olla useita kilometrejä vuotopaikasta.

Ohion kemikaalionnettomuus olisi Suomessa "epätodennäköinen"

Räjähteitä tai radioaktiivisia aineita ei rataverkollamme kulje. Viimeisin vakava onnettomuus tapahtui Mäntyharjulla vuonna 2018, kun 35 tonnia bensiinin lisäainetta valui maahan.

Yhdysvalloissa Ohiossa tapahtui hiljattain vakava kemikaalionnettomuus, jossa syöpää aiheuttavaa vinyylikloridia kuljettanut juna suistui raiteilta.

– Kaikki on mahdollista, mutta määrätietoisen työn tuloksena, jota Suomessa rautaliikenteen harjoittajat ja rataverkon haltijat tekevät vaarallisten aineiden turvallisuuden takaamiseksi omalta osaltaan, pitävät varmasti huolen siitä, että tällainen tapaus on hyvinkin epätodennäköinen.

Kemikaalionnettomuudet ylipäätään ovat Yhdysvalloissa hämmästyttävän yleisiä. The Guardianin mukaan niitä tapahtuu keskimäärin yksi joka toinen päivä.

Arvio: Vaaralliset raidekuljetukset vähentyneet 70 prosenttia 

Suomessa on tapahtunut keskimäärin 10–15 vaarallisten aineiden onnettomuutta vuodessa. Lähes aina kyseessä on säiliön venttiilistä tapahtuva pieni tippavuoto.

Venäjän hyökkäyssodan myötä Venäjä-pakotteet ovat vähentäneet merkittävästi vaarallisten aineiden raidekuljetuksia Suomessa. Ennen Ukrainan sotaa Suomen raiteilla kulki vuosittain viisi miljoonaa tonnia vaarallisia aineita. Nyt määrä on pudonnut 70 prosenttia 1,5 miljoonaan tonniin (Traficomin arvio vuodelle 2023).

– Onhan tässä tietysti tämä tapausmäärä vähentynyt merkittävästi, jolloin riskikin on tätä kautta alentunut, myöntää erityisasiantuntija Jarkko Voutilainen. 

Katso videolta, millaisia kemikaalionnettomuuksia Suomessa on rautateillä tapahtunut!

Lue myös:

    Uusimmat