Vaarallisia aineita kulkee Suomen rautateillä vuosittain noin viisi miljoonaa tonnia, kertoi VR Groupin liikenneturvallisuusjohtaja Tomi Kangas. Yksittäisiä aineita tai niiden kuljetusmääriä hän ei kommentoinut.
– Yleisesti ottaen rautatiet ovat hyvin turvallinen kuljetusmuoto, Kangas sanoo.
Kuljetusten turvallisuutta määrittää lainsäädäntö. Kaluston kunnosta ja rautatieturvallisuudesta huolehditaan, Kangas sanoo. Hän mainitsee esimerkiksi kaluston määräaikaistarkastukset ja junille ennen niiden lähtöä tehtävät liikennöintitarkastukset.
Mahdollisessa onnettomuustilanteessa myös VR ottaa ensin yhteyttä pelastuslaitokseen, Kangas sanoo. Rataverkon omistavalla Liikennevirastolla on Kankaan mukaan oma raivaus- ja pelastuspalvelunsa.
Onnettomuustutkintakeskuksen johtajan Veli-Pekka Nurmen mukaan rataosuudella, jolla onnettomuus tapahtui, kuljetetaan säännöllisesti vaarallisia aineita, mutta mikään keskeinen kuljetusreitti se ei ole.
– Siellä, missä on vaarallista teollisuutta, kulkee myös paljon vaarallisia kemikaaleja. Esimerkiksi Uudessakaupungissa on suuri lannoitetehdas, minkä vuoksi Turun ratapihan läpi kulkee suuri määrä vaarallisia kemikaaleja, Nurmi kertoo.
Nurmen mukaan vilkkaimpia vaarallisten aineiden kuljettamiseen käytettäviä reittejä ovat Kakkostie ja Pori–Tampere-rata.
– Esimerkiksi Harjavallan suurteollisuuspuisto olisi onnettomuuden kannalta aika paha paikka.
Mäntyharjulla sattui eilen suuronnettomuusvaaran aiheuttanut junaonnettomuus. Erittäin herkästi syttyvän bensiinin lisäaineen metyyli-tertbutyylieetterin (MTBE) kuljetukseen käytetty junavaunu suistui radalta Kinnin liikennepaikalla. Onnettomuuspaikan raivaustyöt ovat yhä kesken. Ympäristövahinkojen laajuudesta ei ole vielä tietoa.