Lähijunaliikennettä uhannut veturinkuljettajien lakko vältettiin täpärästi – kiistaan on haettu sopua aamusta lähtien

AOP lähijuna VR
Veturinkuljettajien työnseisaus uhkasi lamauttaa pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen.All Over Press
Julkaistu 07.10.2019 13:49

MTV UUTISET – STT

Veturinkuljettajien ja VR:n väliseen kiistaan on haettu neuvotteluratkaisua tänään heti aamusta lähtien. Rautatiealan unionin (RAU) ammattiosastojen ja VR:n johdon väliset neuvottelut ovat yhä kesken, kertoo RAU:n Helsingin veturinkuljettajien osaston varapuheenjohtaja Topi Lajunen STT:lle.

Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenne uhkasi lamaantua maanantaina, taustalla kiista työvuorojen ilmoittamisesta

Lajusen mukaan neuvotteluja jatketaan niin kauan kuin on tarpeen. Hänellä ei ole tiedossa, että neuvotteluille olisi asetettu takarajaa.

RAU ilmoitti eilen alkuillasta, että pääkaupunkiseudun lähiliikennettä ajavat veturinkuljettajat eivät saapuisi aamuyöllä ja aamulla alkaviin työvuoroihin. Työnseisauksesta olisi aiheutunut merkittävää haittaa tämän aamun työmatkaliikenteelle.

Myöhään eilen illalla osapuolet kertoivat, että veturinkuljettajien mielenilmaus on peruttu ja lähijunat kulkevat aikataulujen mukaan. RAU:n mukaan työnantaja oli luvannut palata neuvottelupöytään.

Lajusen mukaan uutta työnseisauksen uhkaa ei ole nyt suunnitteilla.

– Tietysti mikään ei ole poissuljettua, mutta ei ole suunnitteilla mitään uutta työtaistelutoimenpidettä tällä hetkellä.

Lähiliikenne sujui aamulla normaalisti

Pääkaupunkiseudun junaliikenne on kulkenut tänään aamulla ongelmitta, kerrottiin VR:n viestinnästä aamuseitsemän jälkeen. VR:n mukaan työntekijät ovat saapuneet aamulla töihin.

– Lähiliikenne sujuu normaalisti ja junat kulkevat täsmällisesti, kertoi viestintäpäällikkö Janna Viisterä VR:ltä.

Työnseisaukseen olisi osallistunut noin 300 veturinkuljettajaa. Jos seisaus olisi toteutunut, he eivät olisi saapuneet tänään kello 3–9 alkaneisiin työvuoroihin.

Työnseisaus olisi koskenut kaikkia pääkaupunkiseudun lähijunia Riihimäelle asti. Kaukoliikennettä lakko ei olisi koskenut.

Taustalla kiista työvuorojen ilmoittamisesta

Peruuntuneen lakon taustalla on kiista siitä, miten työvuoroista ilmoitetaan niin sanottuja heittovuoroja tekeville kuljettajille.

Voimassa olevan työehtosopimuksen mukaan "heitossa" olevalle työntekijälle on arkisin ilmoitettava työvuoro viimeistään työvuoroa edeltävänä päivänä kello 17 ja viikonloppuisin viimeistään edeltävänä perjantaina. Työvuoron ajankohtaa ei siis tiedä etukäteen eikä sitä, onko työvuoroa ylipäätään.

Tähän asti työvuorot on ilmoitettu tekstiviestillä.

VR:n uuden tulkinnan mukaan ilmoittamisvelvollisuus täyttyy sillä, että työnantaja asettaa työvuorot uuteen järjestelmäänsä nähtäville, RAU kertoi.

RAU:n Lajusen mukaan VR oli ilmoittanut, että uusi systeemi tulee käyttöön maanantaina.

– Jouduttaisiin ravaamaan työnantajan tietojärjestelmissä jatkuvasti katsomassa, onko seuraavana päivänä töitä vai ei, Lajunen sanoi eilen STT:lle.

RAU pitää menettelyä työehtosopimuksen vastaisena.

Työehtosopimuksen vastapuoli Palvelualojen työnantajat Palta piti veturinkuljettajien suunnittelemaa lakkoa laittomana.

Paltan mukaan VR on vain päättänyt siirtyä käyttämään vuoroista ilmoittamiseen erillistä sovellusta tekstiviestin sijaan.

– Ilmoitus tulee kuitenkin myös jatkossa veturinkuljettajien puhelimeen, Paltan neuvottelujohtaja Janne Laitinen sanoi tiedotteessa. 

Tuoreimmat aiheesta

Junat