Rautatiealan lakko alkoi maanantaina 20. maaliskuuta. Käytännössä koko Suomen kauko- ja lähijunaliikenne pysähtyi lakon vuoksi. Torstaina 23. maaliskuuta syntyi sopu, jonka myötä lakko päättyi.
MTV Uutiset seurasi tässä artikkelissa junalakon vaiheita.
Perjantai 24. maaliskuuta
5.45: Ensimmäiset junat lähtivät liikkelle aamuyöstä
Junaliikenne kulkee taas lakon jäljiltä. Torstaina syntyneen sovun myötä junaliikenteen ilmoitettiin käynnistyvän perjantaina aamuyöllä.
Lähiliikenteen ensimmäinen vuoro lähti liikkeelle kello neljän aikoihin ja kaukoliikenteen ensimmäinen vuoro hieman tätä ennen.
Lähipäivien aikana junaliikenteessä on vielä mahdollisesti odotettavissa muutoksia, kuten korvaavia bussikuljetuksia sekä yksittäisiä peruutuksia. Pääosin tilanteen arvioidaan palautuvan normaaliksi noin vuorokauden kuluessa. Oman junan tilanteen voi tarkistaa VR:n verkkosivuilta.
Lue lisää: Ensimmäiset junat lähtivät lakon jäljiltä matkaan aamuyöstä
Torstai 23. maaliskuuta
11.20: Junat liikkeelle perjantaina aamuyöllä
VR kertoo, että liikenteessä on vielä mahdollisesti odotettavissa muutoksia, kuten korvaavia bussikuljetuksia sekä yksittäisiä peruutuksia lähipäivien aikana. Myös ravintolavaunut voivat olla osassa kaukojunista aluksi suljettuna tai tuotevalikoimassa voi olla puutteita. Pääosin tilanteen arvioidaan kuitenkin palautuvan normaaliksi noin vuorokauden kuluessa.
Veturinkuljettajien lakko pysäytti junaliikenteen maanantaina. Työmarkkinaosapuolet hyväksyivät tänään neuvottelutuloksen työehdoista, ja veturinkuljettajat palaavat töihin perjantaina alkaviin työvuoroihin.
11.15: Lakko päättyy
Maanantaina alkanut rautatiealan lakko päättyy, kertoo valtakunnansovittelija Twitterissä.
Suomen kauko- ja lähijunaliikenteen neljäksi päiväksi pysäyttäneessä rautatiealan työriidassa on päästy neuvottelutulokseen.
Valtakunnansovittelija kertoo Twitterissä, että RAU ry ja Palta ovat hyväksyneet eilen syntyneen neuvottelutuloksen.
VR kertoo tuoreessa tiedotteessaan, että junaliikenne käynnistyy aamuyöllä huomenna perjantaina. VR:n kauko- ja lähiliikenne normalisoituvat noin vuorokauden kuluessa.
– RAU:n ja Paltan neuvotteluissa on sovittu, että veturinkuljettajat palaavat töihin perjantaina alkaviin työvuoroihin, tiedotteessa kerrotaan.
Valtakunnansovittelijan toimiston Twitter-julkaisussa kuvaillaan, että veturinkuljettajien työriidan neuvotteluissa saatiin ratkaisu neljännellä yrityksellä "raskaan urakan" jälkeen. Merkittävimpänä erimielisyyden aiheuttajana osapuoletn välillä työriidassa nähtiin viikkolepoon liittyvä kirjaus.
5.39: Lähtevätkö junat taas liikkeelle? Veturinkuljettajien lakon kohtalo ratkeaa iltapäivällä
Tänään selviää, päättyykö veturinkuljettajien lakko ja lähtevätkö junat taas liikkeelle.
Veturinkuljettajia koskevassa työriidassa saavutettiin neuvottelutulos eilisiltana valtakunnansovittelijan johdolla. Ennen kuin lopullinen tieto lakon jatkumisesta tai päättymisestä saadaan, neuvottelutulos on käsittelyssä työriidan osapuolten eli Rautatiealan Unionin (RAU) ja Palvelualojen työnantajat Paltan hallinnoissa.
Lopputuloksesta kerrotaan alkuiltapäivästä.
Junaliikenteen pysäyttänyt lakko alkoi maanantaina. Jo sitä ennen veturinkuljettajilla oli voimassa ylityö- ja vuoronvaihtokielto.
(STT)
Keskiviikko 22. maaliskuuta
19.30: Junalakko on tuonut selvästi lisää matkustajia busseihin – yksittäisille vuoroille voinut olla enemmän tulijoita kuin bussiin on mahtunut
Tänään tiistaina toista päivää jatkunut veturinkuljettajien lakko on tuonut selvästi lisää matkustajia busseihin.
– Linja-autoissa on nyt selvästi enemmän matkustajia, kysyntä on kasvanut. Bussivuoroja on lisätty jonkin verran ruuhkaisimmille yhteysväleille, kertoi Matkahuollon matkustaja- ja liikennöitsijäpalvelujen johtaja Anu Pekurinen STT:lle.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) viestinnästä arvioitiin, että "yksittäisille bussivuoroille" on saattanut olla enemmän tulijoita kuin bussiin on mahtunut.
– Näin kaikki matkustajat eivät ole välttämättä päässeet kyytiin siihen ensimmäiseen vuoroon. Bussiliikenteessä matkustajamäärät ovat kasvaneet niillä linjoilla, jotka tulevat juna-asemien läheisyyteen, HSL:n viestinnän päivystäjä Joona Packalén kertoi.
3:20
19.26: Pulmia ulkomaanlennoilla saapuvilla
Finnairin kotimaanlennoilla tai HSL:n pääkaupunkiseudun metro- ja ratikkalinjoilla ei ruuhkia ole junalakon alkupäivinä ilmennyt.
Finnairista kerrottiin STT:lle, että yhtiö oli vaihtanut yhden Helsingistä Ouluun suunnanneen lentovuoron koneen normaalia isompaan lippujen kysynnän vuoksi.
HSL:n viestinnän päivystäjän Joona Packalénin mukaan ihmiset ovat valtaosin tienneet junaliikenteen lakosta ja osanneet varautua matkustamisen muutoksiin.
– Ongelmia on ollut vain Helsinki-Vantaan lentokentälle ulkomailta saapuneiden parissa. Kun matkustajia on saapunut lentokoneilla Suomeen, HSL:n henkilökuntaa on ollut ohjaamassa heitä lähi- ja kaukoliikenteen busseihin.
10:19
15.46: Veturinkuljettajien työriidan osapuolet ovat neuvotelleet tänään keskenään, sopua tuskin luvassa
Veturinkuljettajien työriidan osapuolet ovat tänään pyrkineet ratkomaan työriitaa keskenään. Työntekijäpuolta edustavan Rautatiealan Unionin (RAU) puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo, että sopuun ei ole mahdollista tänään päästä.
Palvelualojen työnantajat Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoi kello kolmen aikaan iltapäivällä tekstiviestitse, että osapuolet neuvottelevat edelleen. Hänen mukaansa sovun mahdollisuutta on vaikea ennakoida.
– Toki tavoittelemme mahdollisimman nopeaa ratkaisua, Aarto viestitti.
Työriitaa ratkotaan huomenna valtakunnansovittelijan luona kello 14 alkaen.
– Tilanne elää jatkuvasti, tähdätään nopeaan ratkaisuun, valtakunnansovittelija kirjoitti eilen Twitterissä.
Veturinkuljettajien eilen maanantaina alkanut lakko on pysäyttänyt koko Suomen junaliikenteen. RAU on ilmoittanut lakon jatkuvan toistaiseksi.
5.08: Lakko jatkuu
Veturinkuljettajien lakko jatkuu tänään toista päivää. Työriidan sovitteluun palataan vasta huomenna keskiviikkona, mutta jo sitä ennen ratkaisua etsitään osapuolten kesken.
Maanantaina lakon vaikutukset jäivät liikenteessä vähäisemmiksi kuin oli pahimmillaan ennakoitu. Busseihin syntyi paikoitellen ruuhkia, mutta tieliikenteen määrät pysyivät liki normaaleina, eivätkä esimerkiksi kotimaan lentoliikenteen koneet ruuhkautuneet.
Pääkaupunkiseudulla tilannetta auttaa lakon aikana se, että bussien lisäksi metrot ja raitiovaunut liikennöivät.
Lakko tarkoittaa käytännössä sitä, että koko Suomen kauko- ja lähijunaliikenne on pysähtynyt. Lakko on voimassa toistaiseksi, koska sille ei ole ilmoitettu päättymispäivää.
VR:n viestinnästä kerrottiin maanantaina STT:lle sähköpostitse, että junaliikenteen palautuminen normaaliksi kestää lakon päätyttyä noin vuorokauden.
Työriidan osapuolina ovat veturinkuljettajia edustava Rautatiealan Unioni (RAU) sekä työnantajia edustava Palvelualojen työnantajat Palta.
Maanantai 20. maaliskuuta
22.10: Matkustajia riepoo ajanmeno ja hankaluus liikkua
Veturinkuljettajia koskeva työriita on seisauttanut junat Suomessa ja osalla matkustajista ovat tunteet käyneet kuumina. Osa taas ymmärtää lakkolaisiakin.
Rautatieasema Helsingin Malmilla haastateltu Roosa Lehtikangas kertoi lakon hidastavan hänen arkeaan.
– Vie tosi paljon aikaa arjesta. Toki työtaistelut ovat tärkeitä, että saataisiin työolot kuntoon.
– Kyllä siellä bussipysäkillä oli supinaa, kun ihmiset olivat ärsyyntyneitä siitä, että omia aikatauluja on täytynyt muuttaa, Lehtikangas sanoi.
Malmin linja-autoasemalla kävellyt Bureemi oli vasta havahtunut junalakkoon.
– Yleensä en käytä junaa, vaan bussia, mutta juuri tänään olisin käyttänyt junaa. Unohdin, että on lakko. Harmittaa, kun joudun käyttämään nyt bussia ja valitsemaan pidemmän reitin Helsingin keskustaan.
Kasper Lehtinen ei päässyt maanantaina ollenkaan kouluun, koska matka on taittunut aiemmin pääosin junalla.
– Onhan se sääli, mutta pitää nyt opiskella himassa. Voi olla, että menen myöhemmin pyörällä, mutta toisaalta on luvattu sadetta. Jos saan kavereilta kyydin, niin kiva.
Lue lisää: Junalakko ruuhkauttaa busseja ja tunteet käyvät matkustajilla kuumina: "Vie tosi paljon aikaa arjesta"
4:04
Katso videolta matkustajien tunnot ruuhkabusseista!
18.00: Junaliikenteen pysähtyminen ei aiheuttanut kaaosta, busseissa paikoin ruuhkaa
Maantieliikenne on sujunut ensimmäisenä lakkopäivänä normaalisti, eikä kotimaan lennoillekaan ole ollut tunkua.
Tänään maanantaina alkanut veturinkuljettajien lakko aiheutti paikoin ruuhkia Suomen busseihin. Maanteiden ja lentoliikenteen liikennemäärissä lakko ei sen sijaan huomattavasti näkynyt.
Lakko tarkoittaa käytännössä sitä, että koko Suomen kauko- ja lähijunaliikenne on pysähtynyt. Lakko on voimassa toistaiseksi, koska sille ei ole ilmoitettu päättymispäivää.
VR:n viestinnästä Julia Stolp kertoi STT:lle sähköpostitse, että junaliikenteen palautuminen normaaliksi kestää lakon päätyttyä noin vuorokauden.
Veturinkuljettajia koskevan työriidan sovittelu jatkuu ylihuomenna keskiviikkona iltapäivällä, kertoi valtakunnansovittelijan toimisto Twitterissä maanantaina. Ennen sovitteluiden jatkoa työriitaan etsitään nopeaa ratkaisua osapuolten välisissä keskusteluissa.
Työriidan osapuolina ovat veturinkuljettajia edustava Rautatiealan Unioni (RAU) sekä työnantajia edustava Palvelualojen työnantajat Palta.
Julia Stolpin mukaan VR:n asiakaspalveluun on tullut tavallista enemmän yhteydenottoja lakon vuoksi.
– Asiakaspalvelu ei ole kuitenkaan ruuhkautunut.
Matkahuollon lipunmyynti kasvoi eilen sunnuntaina noin 10 000 lipulla tavalliseen pyhäpäivään verrattuna, kertoi Matkahuollon matkustaja- ja liikennöitsijäpalveluiden johtaja Anu Pekurinen. Kyse on noin kaksinkertaistuneesta lipunmyynnistä.
– Joitakin vuoroja on myyty loppuun, mutta osa lipuista ostetaan yhä bussissa kuljettajalta.
Matkahuollon alla toimivat liikennöitsijät päättävät Pekurisen mukaan itsenäisesti, lisäävätkö ne vuoroja lakon vuoksi.
Kaukoliikenneyhtiö Onnibusin matkustajamäärät ovat nousseet lakon vuoksi, kertoi Onnibusin omistavan Koiviston Auton toimitusjohtaja Jyrki Vainionpää.
– Monilla reiteillä on kuitenkin yhä hyvin tilaa lakosta huolimatta.
Sen sijaan esimerkiksi Helsingin ja Tampereen sekä Helsingin ja Vaasan välisillä Onnibusin vuoroilla on ollut paljon enemmän matkustajia kuin normaalisti. Onnibus pyrkii selvittämään, olisiko ensi perjantaille mahdollista lisätä vuoroja kiireisimmille reiteille.
17.59: Helsingin seudun bussiliikenteessä ruuhkia, vuoroja ei lisätä
Helsingin seudun liikenteen (HSL) joillakin bussilinjoilla oli niilläkin maanantaina selkeästi tavallista ruuhkaisempaa, kertoi HSL:n viestintäpäällikkö Johannes Laitila STT:lle. Ruuhkaa ilmeni etenkin junaradan varrella, esimerkiksi Keravalla, Myyrmäessä, Malmilla ja Leppävaarassa.
HSL ei ole ottamassa käyttöön ylimääräisiä bussivuoroja lakon aikana.
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic on varoittanut, että etenkin työmatkaliikenteeseen kannattaa varata lakon aikana normaalia enemmän aikaa. Maanantaina tieliikenteen määrän ero tavanomaiseen ei kuitenkaan ollut merkittävä.
Junaliikenteen pysähtyminen ei suuremmin näkynyt myöskään lentoyhtiö Finnairilla. Finnairin viestintäpäällikkö Suvi Aaltonen arvioi STT:lle, että lakon vaikutukset alkavat näkyä kotimaan lentojen matkustajamäärissä, jos työtaistelu pitkittyy huomattavasti.
17.37: Fintraffic: Liikenne pääkaupunkiseudulla ollut sujuvaa: autoilijat ajoittaneet liikkumistaan ruuhkahuippujen ulkopuolelle
Fintrafficin tieliikennekeskusten mukaan autoilijat ovat ennakoineet rautatiealan lakon hyvin tämän päivän maantieliikenteessä.
Autoilijat ovat Fintrafficin mukaan varanneet aikaa aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteeseen, ja liikenne onkin sujunut pääkaupunkiseudun suurimmilla pääväylillä lähes normaalin arkimaanantain tapaan.
– Henkilöautoliikenne on virrannut pääkaupunkiseudulla tänään sujuvasti. Työmatkaliikenteessä on ollut havaittavissa, että ihmiset ovat ajoittaneet omaa liikkumistaan nyt perinteisten ruuhkatuntien ulkopuolelle. Aamun työmatkaliikenne on startannut jo heti aamukuudesta ja jatkunut siitä aina aamuyhdeksään saakka, Fintrafficin tieliikennekeskuksesta liikennekeskuspäällikkö Eero Sauramäki kertoo tiedotteessa.
– Pidetään tämä sama linja huomenna tiistaina, joka on työmatkaliikenteessä tyypillisesti meillä se kaikkein vilkkain päivä.
Vaikka tänään maanantain työmatkaliikenteen määrissä on näkynyt vain hienoista kasvua, Fintrafficin tieliikenteenohjaus muistuttaa, että ajoittaista jonoutumista voi paikoitellen esiintyä.
–Lähipäivien liikkumiseen onkin hyvä varata normaalia enemmän aikaa, ja samalla unohtaa turha kiire pois etenkin työmatkaliikenteestä.
17.00: Lakolla järisyttävä vaikutus vilkkaan juna-aseman leipomon myyntiin – "He kaikki puuttuvat tänään"
Veturinkuljettajien ensimmäisenä lakkopäivänä on kadonnut noin 70 prosenttia Helsingissä Pasilan aseman yhteydessä toimivan Gateau-leipomon asiakkaista.
– Asiakkaista suurin osa on junamatkustajia ja toimistotyöntekijöitä. He kaikki puuttuvat tänään, myyjä Aziz Abid kertoo.
Vaikutukset kasvavat, jos lakko venyy. Myynnin putoamisen lisäksi kaikki myymättä jääneet tuotteet menevät hävikkiin.
Vastaavasti taannoisella bussilakolla oli positiivinen vaikutus leipomon myyntiin, kun junamatkustaminen lisääntyi.
HSL:n näkökulmasta tilanne on ollut poikkeuksellinen, mutta suuremmalta kaaokselta on vältytty.
– Osa busseista on kulkenut hieman täydempänä kuin normaalisti. Muilta osin aika normaalia, tietysti sitä lukuun ottamatta, että meidän junamme eivät kulje, viestintäpäällikkö Johannes Laitela kommentoi MTV Uutiset Liven lähetyksessä.
Lakkotilanteissa HSL ei järjestä lisävuoroja.
– Niillä mennään, mitä on. Ihan aikataulun mukaan mennään.
Lue lisää: Lakolla järisyttävä vaikutus aseman leipomon myyntiin – "He kaikki puuttuvat tänään"
4:06
15.15: Lakon sovittelua jatketaan keskiviikkona
Veturinkuljettajien lakon sovittelua jatketaan keskiviikkona kello 14, valtakunnansovittelija twiittaa.
– Sitä ennen ratkaisua etsitään osapuolten välillä käytävissä keskusteluissa. Tilanne elää jatkuvasti, tähdätään nopeaan ratkaisuun.
12.18: Bussiliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet veturinkuljettajien lakon takia
Suomen junaliikenteen pysähtyminen on kasvattanut useiden bussiyhtiöiden matkustajamääriä, kerrotaan bussiyhtiöistä STT:lle.
Esimerkiksi Matkahuollon lipunmyynti kaksinkertaistui eilen edellisviikon sunnuntaihin verrattuna. Myynti lisääntyi noin 10 000 lipun verran.
Onnibusin matkustajamäärät ovat kaksinkertaistuneet esimerkiksi Helsingin ja Tampereen sekä Helsingin ja Vaasan välisillä matkoilla. Onnibus ei pysty kertomaan tarkempia myyntilukuja.
Helsingin seudun liikenteen joillakin bussilinjoilla on ollut selvästi tavallista ruuhkaisempaa etenkin junaradan varrella, kerrotaan Helsingin seudun liikenteen viestinnästä STT:lle.
2:23
11.19: VR: Junat pyritään palauttamaan liikenteeseen heti, kun sopu syntyy
Rautatieyhtiö VR pyrkii palauttamaan junat takaisin liikenteeseen heti, kun veturinkuljettajien työriitaan on saatu sopu, yhtiön viestinnästä kerrotaan STT:lle.
Junavuoroissa voi kuitenkin olla joitain peruutuksia ja muutoksia seuraavan vuorokauden aikana sovun syntymisen jälkeen.
Veturinkuljettajien uudesta työehtosopimuksesta neuvoteltiin viimeksi sunnuntaina mutta tuloksetta. Sen seurauksena veturinkuljettajat menivät lakkoon heti puolenyön jälkeen maanantaina.
Neuvottelujen jatkumisen tarkka ajankohta ei ole tiedossa, mutta valtakunnansovittelijan mukaan neuvotteluja on tarkoitus jatkaa alkuviikosta mahdollisimman pian.
11.01: Lakko ei pysäytä kaikkea junaliikennettä, tasoristeyksissä oltava edelleen tarkkana
Tieliikennekeskus Fintraffic ja Väylävirasto muistuttavat, että veturinkuljettajien lakko ei pysäytä kaikkea raideliikennettä.
– Vaikka henkilöliikennettä ei kuljekaan ja tavaraliikennettäkin vain jonkin verran, niin esimerkiksi kunnossapito- ja ratatyökalustoa liikkuu rataverkolla normaaliin tapaan.
Muistutus koskee erityisesti autoilijoita: tasoristeyksissä pitää siis edelleen olla tarkkana, sillä junia voi liikkua.
– Lisäksi esimerkiksi radan luvaton ylittäminen sekä muu asiaton oleskelu rautatiealueella on paitsi vaarallista, myös laitonta, Fintraffic kirjoittaa tiedotteessaan.
10.28: Veturinkuljettajien lakko ei ole suuremmin näkynyt kotimaan lentojen matkustajamäärissä
Suomen junaliikenteen pysähtyminen ei ole ainakaan vielä suuremmin näkynyt lentoyhtiö Finnairilla. Finnairin viestinnästä kerrotaan, että kotimaan lentojen varaustilanteita seurataan ja lentoja lennetään tarvittaessa tavallista suuremmilla koneilla.
Tänään yksi lento Ouluun lennetään jo suunniteltua suuremmalla koneella.
Finnairin viestintäpäällikkö Suvi Aaltonen uskoo veturinkuljettajien lakon vaikutusten alkavan näkyä lentoliikenteen matkustajamäärissä, jos lakko pitkittyy huomattavasti.
8.11: Aamun liikenne on sujunut maanteillä tavalliseen tapaan
Tänään alkanut veturinkuljettajien lakko ei ole näkynyt liikennemäärissä Suomen maanteillä, Finntrafficin tieliikennekeskuksista kerrotaan STT:lle.
Keskusten mukaan aamun liikennemäärät ovat olleet samoissa lukemissa kuin tavanomaisena arkimaanantaina.
Veturinkuljettajien lakko alkoi tänään vuorokauden vaihduttua. Lakon myötä koko Suomen kauko- ja lähijunaliikenne on pysähtynyt. Lakko on voimassa toistaiseksi, koska sille ei ole ilmoitettu päättymispäivää.
7.38: VR:n Tyynilä: "Vaikuttaa jopa satoihintuhansiin ihmisiin"
Helsingin päärautatietasemalla oli aamuseitsemältä poikkeuksellisen hiljaista. Syy on selvä, junat eivät kulje.
Päivässä VR liikennöi normaalisti noin 200 kaukojunaa ja 800 lähiliikenteen lähtöä. Nämä kaikki on nyt peruttu.
– Kunhan yöjunat saadaan määräasemilleen, sen jälkeen valitettavasti koko Suomen matkustajaliikenne pysähtyy. Ihan yksittäisiä tavarajunia voi raiteilla mennä, mutta muuten on valitettavan hiljaista, kommentoi VR Matkustajaliikenteen kaukoliikennejohtaja Piia Tyynilä MTV Uutisille.
– Asiakkaat ovat hyvin ymmärtäneet tilanteen. Käytännönläheisiä kysymyksiä: Voiko lipun perua, saako rahat takaisin.
Junaliikenteen seisahtuminen vaikuttaa Tyynilän arvion mukaan kymmeniintuhansiin, ellei jopa satoihintuhansiin ihmisiin.
– Vaikutukset ovat aivan mielettömät monen ihmisen arkeen.
Kaikki vuorot perutaan
VR peruu kaikki kauko- ja lähijunaliikenteen matkustajajunien vuorot lakon ajalta. Lakko alkaa sunnuntain ja maanantain välisenä yönä minuuttia yli puolenyön. Lakolle ei ole ilmoitettu päättymispäivää.
Sunnuntai-iltana lähtevät matkustaja- ja tavarajunat ajetaan määräasemilleen saakka, myös sunnuntain ja maanantain välisen yön yöjunat.
Junien myöhästyessä tilannetta katsotaan aikataulun mukaan. Mahdolliset myöhäiset lähdöt eivät siis vaikuta perille pääsemiseen.
Lähijunissa matkustaa 200 000 ihmistä päivittäin
VR viestii lippujen muutos- ja peruutusmahdollisuuksista.
Helsingin seudun liikenteen HSL:n mukaan lähijunissa matkustaa päivittäin 200 000 matkustajaa.
HSL suosittele varautumaan ruuhkiin muissa liikennevälineissä sekä vaihtoehtoisilla reiteillä. Vaihtoehtoisia reittejä voi etsiä Reittioppaasta.
Lakon alkaessa HSL myöntää hyvitystä junalakon ajalta kausilipuista. Tarkemmat ohjeet hyvityksen hakemiseen julkaistaan HSL:n verkkosivuilla lakon päätyttyä.
Lähiliikenteen junavuoroja kulkee päivittäin yli 800. Kaukoliikenteen junia kulkee päivittäin noin 200 vuoroa.
Ruuhkat mahdollisia tieliikenteessä
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic varoittelee, että etenkin työmatkaliikenteeseen kannattaa varata normaalia enemmän aikaa, sillä maanteillä saattaa junalakon takia olla normaalia enemmän liikennettä.
– Autoilijoiden on syytä varautua etenkin työmatkaliikenteessä siihen, että matka saattaa kestää hiukan pidempään, ja ajoittaista jonoutumista esiintyy paikoitellen. Autolla liikkujien kannattaa suosia mahdollisuuksien mukaan myös kimppakyytejä sekä muutoinkin välttää nyt turhaa autoilua ruuhkaisimpaan aikaan, tieliikennekeskuksen liikennekeskuspäällikkö Eero Sauramäki sanoo tiedotteessa.
Muun muassa Helsingin seudun liikenne (HSL) ja Tampereen seudun joukkoliikenne eli Nysse ovat ilmoittaneet alueiden bussien ja raitiovaunujen liikennöivän normaalisti lakosta huolimatta. Ne ovat myös kehottaneet varautumaan ruuhkiin sekä suosimaan etätyötä, jos se on omassa työtehtävässä mahdollista.
Kaukoliikenteessä yli miljoona matkaa viime kuussa
VR:n kaukoliikennejohtaja Piia Tyynilä kertoo MTV Uutisille lakon vaikutuksista. Käytännön vaikutukset ovat Tyynilän mukaan ikävät ja vaikuttavat monen ihmisen arkeen.
– Kaukoliikenteessä tehtiin yli miljoona matkaa viime kuussa, josta saa ehkä vähän mittakaavaa.
Tyynilän mukaan korvaavia kuljetuksia ei ole mahdollista järjestää, sillä junia lähtee satoja päivässä.
Lakon taloudelliset vaikutukset VR:lle ovat Tyynilän mukaan suuret.
5:56
Matkahuolto kehottaa ostamaan piletin ajoissa
Matkahuollon mukaan lippujen myynti sen kanavissa vilkastui sunnuntaina lakkoilmoituksen jälkeen. Yritys kehotti alkuviikosta matkaan aikovia ostamaan lippunsa ennakkoon Matkahuollon verkkosivuilta, Reitit ja liput -sovelluksesta tai Bussiliput-sovelluksesta.
Matkahuollon mukaan liikennöitsijät pyrkivät lisäämään autoja jo olemassa oleville vuoroille sekä korvaamaan junavuoroja.
VR on kertonut palauttavansa lakon ajalle ostettujen kauko- ja lähiliikenteen kertalippujen hinnan automaattisesti asiakkailleen noin viikon kuluessa. Lipun muuttaminen toiseen ajankohtaan onnistuu ilman muutosmaksua VR Matkalla -sovelluksessa tai soittamalla asiakaspalveluun.
VR hyvittää myös sarjalippujen paikanvaraukset asiakkaille sekä pidentää kauko- ja lähiliikenteen kausilippujen voimassaoloaikaa lakkopäivien verran.
VR sulkee junavuorot myynnistä pois päivä kerrallaan. Maanantain junavuorot peruttiin sunnuntaina. Lakon jatkuessa junavuoroja poistetaan myynnistä päivä kerrallaan.
Viimeisessä pikajunassa etelään riitti väkeä
Helsinkiläinen Erja Takala hyppäsi sunnuntai-iltana Kolarissa viimeiseen ennen lakon alkamista etelään lähteneeseen junaan. Määränpäänä oli Helsingin Pasila, jossa Takala kertoi jäävänsä kyydistä kolmen koiransa ja autonkuljetusvaunussa matkaavan autonsa kanssa.
Lakon varmistuminen ei muuttanut Takalan matkasuunnitelmia, vaan liput junaan oli hankittu ennalta.
– Nyt vain jännitetään, että ajetaanko juna Helsinkiin asti, vai ajetaanko autolla Oulusta kotiin, hän kertoi STT:lle sunnuntai-iltana.
VR on luvannut ajaa määränpäähän ne junavuorot, jotka ovat aikataulun mukaisesti lähteneet matkaan ennen puoltayötä. Takala sanoi, että junassa oli kuulutettu, että juna ajetaan lakosta huolimatta normaalisti määränpäähänsä. Pikajunan on tarkoitus olla perillä Helsingissä aamupäivällä.
Junassa oli Takalan mukaan paljon väkeä. Hän kertoi sattuneensa ravintolavaunussa samaan pöytään opiskelijan kanssa, jolla ei ollut etukäteen ostettua lippua eikä siten myöskään istumapaikkaa junassa. Takala kiitteli sitä, että hänellä oli liput hankittuna ennalta.
– Kolmen koiran kanssa en olisi mitenkään päässyt matkaamaan ilman etukäteen ostettua lippua.
Mikä neuvotteluissa hiertää?
Merkittävimpänä erimielisyyden aiheuttajana nähdään viikkolepoon liittyvä kirjaus.
Valtakunnansovittelija Sajavaaran mukaan tilanteeseen yritettiin jo lauantaina miettiä ratkaisua ja erilaisia vaihtoehtoja.
Sajavaaran mukaan neuvottelujen paikallaan polkemisessa on kyse muustakin kuin lepoajoista.
– On myös muita isoja ongelmia ratkaisun hyväksymisen osalta, mutta en tässä lähde niitä avaamaan sen tarkemmin.
RAUn Palomäen mukaan viikkolepoajan pidentäminen olisi merkittävä asia työntekijöiden hyvinvoinnin kannalta, kun taas Paltan Aarto näkee sen liian kalliina.
RAUn ja Paltan välistä työriitaa on soviteltu valtakunnansovittelijan johdolla helmikuun lopulta.
RAU on aiemmin hylännyt yhden valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen ja yhden osapuolten välisen neuvottelutuloksen.