Lähisuhdeväkivaltaan apua tarjoavan Nollalinjan puhelumäärä laski viime vuonna – "Se oli silti korkeampi kuin ennen pandemiaa"

Lähisuhdeväkivaltaan apua tarjoavan Nollalinjan puhelumäärä laski ensimmäistä kertaa viime vuonna, kertoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tiedotteessa tiistaina.

Nollalinjalle tuli viime vuonna noin 17 400 puhelua. Se on noin kymmenen prosenttia vähemmän kuin vuonna 2020.

Nollalinjasta vastaava THL:n erityisasiantuntija Elisa Niklander kertoi STT:lle puhelimitse, että kun koronaepidemia alkoi Suomessa keväällä 2020, puhelut Nollalinjalle vähenivät aluksi, kun ihmiset eristäytyivät koteihinsa.

Niklander arvelee, että kun kodeissa oltiin koronaepidemian alkuvaiheessa tiiviisti, avuntarvitsija ei ehkä ole pystynyt soittamaan, jos väkivallan tekijä on ollut kuuloetäisyydellä.

Kesällä ja syksyllä 2020 soittojen määrä jälleen kasvoi.

– Vaikka puhelujen määrä viime vuonna laski, se oli silti korkeampi kuin ennen pandemiaa, Niklander kertoo.

Chat-palveluun satoja yhteydenottoja

Nollalinja avasi auttavan puhelimen rinnalle myös chat-palvelun viime keväänä. Chatissa keskusteluja käytiin viime vuonna yhteensä 700.

– Osa ihmisistä ottaa yhteyttä ensin chatin kautta ja keskusteltuaan siellä rohkaistuu soittamaan Nollalinjalle. Toisille on helpompaa ilmaista itseään kirjoittamalla vaikeasta asiasta, kertoi Setlementti Tampereen Nollalinja-yksikön yksikönpäällikkö Päivi Sinkkonen tiedotteessa.

Kokeiluna alkanutta chat-palvelua on päätetty jatkaa tänä vuonna.

Auttavan puhelimen kautta apua saa ympäri vuorokauden, palvelun puhelinnumero on 080005005. Chat puolestaan palvelee arkisin kello 9–15 (www.nollalinja.fi).

Turvakotien asiakasmäärä laski kahdeksan prosenttia

THL:n mukaan turvakodeissa oli ennakkotietojen mukaan viime vuonna runsaat 4  800 asiakasta. Asumispäiviä turvakodeissa kertyi yhteensä lähes 82  000. Turvakotien asiakasmäärä laski viime vuonna kahdeksan prosenttia. Edeltävänä vuonna laskua oli kaksi prosenttia.

Koronatilanne on vaikuttanut turvakotien asiakasmääriin, THL kertoo. Osa avun tarpeessa olevista on voinut esimerkiksi jättää saapumatta turvakotiin koronatartuntojen pelossa.

THL:n turvakotipalveluista vastaava kehittämispäällikkö Joonas Peltonen arvioi STT:lle puhelimitse, että myös asiakkaiden ohjaaminen turvakoteihin väheni viime vuonna.

– Iso osa asiakkaista tulee turvakotiin muiden ohjaamina. Kun koronan vuoksi palveluissa käynnit vähenivät, niin samalla vähenivät ohjaamiset turvakotiin.

Turvakotiin asiakkaita neuvovat esimerkiksi lastensuojelu, terveydenhuolto, poliisi ja Nollalinja.

Ennen koronapandemiaa asiakasmäärä kasvoi jatkuvasti vuodesta 2015 lähtien, kun turvakotipalvelun järjestämisvastuu siirtyi THL:lle turvakotilain myötä.

Juttua täydennetty kauttaaltaan 1.2.2022 kello 17.29, minkä lisäksi otsikkoa muokattu sitaatilla. 

Lue myös:

    Uusimmat