Autoilijoiden tahattomat unohdukset ovat pistäneet kaasuasemia epäkuntoon viime päivinä tavallista enemmän.
MTV Uutisiin yhteyttä ottanut lukija kertoo kaasuautojen tankkauspisteitä ylläpitävän Gasumin lähestyneen asiakkaitaan viime viikon lopulla lukuisilla häiriöilmoituksilla.
Tekstiviesteissä, jotka koskevat useaa eteläisen Suomen alueella sijaitsevaa tankkausasemaa, kerrotaan tankkausletkujen repeytyneen irti ja asemien olevan väliaikaisesti pois käytöstä joko osittain tai kokonaan.
– Hei! Lahden Kujalan CNG-asemalla on tankkausletku repeytynyt irti ja vain toiselta puolelta voi tankata toistaiseksi, Gasumin lähettämässä viestissä kerrottiin.
Lue myös: Kaasuauton kuolonkorina? Volkswagen-konserni hylkää teknologian, johon meidänkin hallituksemme luotti
Hieman myöhemmin lähetetyssä samaa Lahdessa sijaitsevaa asemaa koskevassa viestissä todettiin molempien tankkausletkujen repeytyneen irti ja aseman olevan toistaiseksi kokonaan pois käytöstä.
Vastaavia viestejä on lähetetty MTV Uutisten tietojen mukaan viime aikoina myös Jyväskylän Kanavuoressa, Tampereen Lielahdessa, Riihimäen Merkoksessa ja Imatran Korvenkannassa sijaitsevia tankkausasemia koskien.
Gasum uskoo tietävänsä myös syyllisen – tai tässä tapauksessa syylliset.
"Tapahtunut viime aikoina tavallista enemmän"
Gasumin Suomen liikenneyksikön johtaja Olli Paasio kertoo MTV Uutisille, että letkujen repeämiset sekä pistoolien rikkoutumiset ovat lisääntyneet viime aikoina.
– Letkujen irtoamisia on tapahtunut viime aikoina tavallista enemmän ja tämän vuoksi olemme lisänneet myös niistä tiedottamista.
Paasion mukaan kyse on suurella todennäköisyydellä vain huolimattomuudesta, ei ilkivallasta.
– Meillä ei ole syytä olettaa, että kyseessä olisi tahallista toimintaa, vaan uskomme että taustalla on tankkaajan huomion herpaantuminen ja epähuomiossa liikkeelle lähtö tankkausliittimen ollessa autossa vielä kiinni, Paasio toteaa.
Mitä repeämisestä voi seurata?
Toisin kuin perinteisiä polttonesteitä tankatessa, kaasua tankatessa tankkausliitin kiinnitetään autoon ja tankkaus käynnistetään napista. Tankkaus päättyy automaattisesti tankin täytyttyä, eikä tankkaajan tarvitse painaa painiketta tai pistoolin liipaisinta tankkauksen aikana.
Kaasun tankkaaminen onkin kokemuksena mukavampi kuin bensiinin tai dieselin lorottaminen tankkiin pistoolia pidellen, mutta kolikon kääntöpuolena on se, että tankkausliitin voi unohtua autoon kiinni ja kuljettaja saattaa lähteä liikkeelle pistoolin törröttäessä auton kyljestä.
Vaikka moka kuulostaakin vaaralliselta, on tällaiset tilanteet huomioitu jo laitteiston suunnitteluvaiheessa
– Tällaisissa tapauksissa letku irtoaa tankkausasemasta turvallisesti ja mahdollinen kaasunjakelu keskeytyy välittömästi. Irronnut letku ja liitin on kuitenkin lähetettävä tarkastettavaksi ja korjaukseen ennen uudelleen käyttöön asentamista.
Miten ongelmaa voidaan ehkäistä?
Paasio kertoo Gasumin lisänneen osalle asemistaan vilkkuvalon merkiksi tankkauksen päättymisestä ja herättämään tankkaajan huomion. Vilkkuvalot tullaan lisäämään jatkossa myös uusille kaasuasemille.
– Kokemuksemme mukaan vilkkuvalolla on myönteinen vaikutus unohdusten ehkäisemisessä. Vilkkuvalo yhdessä asiakkaidemme tarkkaavaisuuden lisäämisen kanssa auttaa varmasti ehkäisemään repeämisiä jatkossa, Paasio vakuuttaa.
Gasum on 100-prosenttisesti Suomen valtion omistama yhtiö.