Huoltoasemilla saattaa nykyään olla viisikin pistoolia samassa mittarissa. Mitä tapahtuu, jos tankkaan autooni väärää polttoainetta?
Lähtökohtaisesti huoltoasemalla pitää olla huolellinen – varsinkin, jos perheessä on useampia autoja.
– Ei kannata luottaa omaan ulkomuistiin tai intuitioon, vaan pelata varman päälle ja varmistaa lukemalla polttoainetankin korkista tai kannesta jokaisella tankkauskerralla, mitä polttoainetta autoon kuuluu tankata, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Tämän jälkeen on huolellisesti valittava polttoainepistooli, jossa on sama teksti kuin tankin korkissa.
– Neuvo tuntuu hätävarjelun liioittelulta, mutta se ei sitä ole. Ajatuksissaan ihminen tekee helposti kaikenlaista hölmöä. Virhetankkaukset työllistävät Autoliiton tie- ja hinauspalvelua suhteellisen paljon, Vesalainen sanoo.
Vältä lisävahingot
Väärän polttoaineen tankkaaminen on aina vakava juttu, joten kannattaa olla huolellinen. Jos vahinko kuitenkin tapahtuu, vaikuttaa vaurioiden suuruuteen ja korjauksen hintaan olennaisesti toiminta tankkausvirheen jälkeen.
– Parasta olisi, että virhetankkauksen tajuaisi jo tankatessaan. Tällöin selvitään yleensä vain polttoainetankin tyhjennyksellä ja puhdistuksella. Mikäli erehtyy kääntämään autoon sytytysvirran päälle, alkaa siirtopumppu siirtää polttoainetta tankista muualle polttoainejärjestelmään, Vesalainen valistaa.
Näin käy helposti esimerkiksi tilanteessa, jossa ihmiset ajattelevat siirtää auton työntämällä pois polttoainejakajalta odottelemaan tankin tyhjennystä. Työnnettäessä on totuttu kytkemään sytytysvirta, jotta rattilukko ei menisi päälle.
– Pahin mahdollinen tapahtuu, jos virhetankkauksen tehnyt kuljettaja päätyy käynnistämään auton. Tällöin väärää polttoainetta pääsee entistä pidemmälle järjestelmään. Karkeana yleistyksenä voidaan todeta, että mitä pidemmälle polttoainejärjestelmään väärää polttoainetta pääsee, sitä suurempia ja kalliimpia ovat vauriot.
Vesalainen muistuttaa, että polttoainetankin tyhjennyksen ja puhdistuksen voi tilata esimerkiksi Autoliiton tiepalvelusta.
– Monilla Autoliiton hinausyhteistyökumppanilla on kyseiseen palveluun tarvittava laitteisto, hän kertoo.
Mikäli tällaista laitteistoa ei ole saatavilla, toimitetaan auto hinausauton lavalla asianmukaiseen korjaamoon.
Tyypillisiä vaurioita
Vaikka auto saataisiin tankin tyhjennyksen ja puhdistuksen jälkeen käymään, ovat moottorivauriot mahdollisia, mikäli moottoria on käytetty väärällä polttoaineella.
– Bensassa ei ole samalla tavalla voitelevia aineita kuin dieselöljyssä, joten se saattaa aiheuttaa polttoainepumpussa ja muualla järjestelmässä tuhoja – siis esimerkiksi tietynlaista kiinnileikkautumista.
Dieselin seassa oleva bensa muuttaa Vesalaisen mukaan myös polttoaineen leimahduspistettä, jolloin tulipalon tai moottorivaurion riski on ilmeinen.
– Mahdolliset isommat ongelmat saattavat tulla esiin vasta useiden kuukausien – jopa vuosien – jälkeen virhetankkauksesta, Vesalainen varoittaa.
***
1:09