Kannattaako autoon valita kumi- vai kangasmatot? Ammattimies muutti mielensä 10 vuotta sitten: "Paluuta en ole edes harkinnut"
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Kannattaako autoon valita kumi- vai kangasmatot?
Vastaus: Kumi- vai kangasmatot -keskustelu herättää suuria tunteita lähes nasta- vai kitkarenkaat -väännön lailla. Kerron tässä puhtaasti omista kokemuksistani samalla perustellen oman valintani.
Käytin omissa autoissani kumimattoja uskollisesti vuoteen 2013 saakka, jolloin valitsin uuteen autooni ensimmäistä kertaa kaverin suosituksesta kangasmatot. Sen jälkeen paluuta kumimattoihin en ole edes harkinnut, vaan jopa hankkinut kangasmatot myös perheemme kakkosautoihin, kumimattojen tilalle.
Itse tykkään, että kangasmatto on kumimattoa tyylikkäämpi. Lisäksi niiden puhtaanapito on erittäin helppoa: matto puhdistuu imuroimalla samalla, kun imuroi autoa muutenkin.
Toki kumimatonkin voi imuroida, mutta siitä ei tule kangasmaton tavoin siistin näköinen. Käytännössä kumimatto pitää aina viedä johonkin, missä sen saa pestyä asianmukaisin ainein ja välinein. Pesty kumimatto ei pysy siistin näköisenä kauaakaan vaan jo oikeastaan heti ensimmäisen käyttökerran jälkeen se näyttää taas uudelleen likaiselta.
Artikkeli jatkuu kuvan alla.
Pitääkö talveksi joka tapauksessa vaihtaa kumimatot?
Alun perin epäilin kangasmattojen soveltuvuutta talvikäyttöön, mutta 10 vuoden käyttökokemus on osoittanut epäilykseni turhaksi.
Kumimatolle lumi sulaa ja sulamisvesi valuu maton reunan yli auton lattiaverhoiluun, maton alle. Lattiaverhoilu kostuu ja likaantuu. Kostunut verhoilu taas kuivuu hitaasti, kun päällä on kumimatto. Se osa sulamisvedestä, joka ei valu pois kumimatolta, jää lillumaan maton päälle ja auton ollessa pysäköitynä pakkaskelillä jäätyy maton pintaan, tehden siitä liukkaan.
Kangasmatto puolestaan imee sulamisveden itseensä eli vesi ei valu matolta pois. Kangasmatossakin on kumimainen pohja, joka estää kosteutta menemästä maton läpi verhoiluun. Auton lattiaverhoilu ei siis kastu läheskään niin paljon tai herkästi kuin kumimattoja käytettäessä. Kangasmattoon imeytynyt kosteus kuivuu, kun autolla ajetaan lämmityslaitteen puhaltaessa jalkatilaan.
Ainakaan itse en ole havainnut, että auton sisäilma olisi kosteampaa kangasmattoja käytettäessä, kuten usein keskustelufoorumeilta saa lukea – pikemminkin sanoisin, että sisäilma pysyy kuivempana, kun lattiaverhoilut eivät kastu yhtä herkästi kuin kumimattoja käytettäessä.
Kangasmattoja käyttäessäni vesi ei ele milloinkaan jäänyt lainehtimaan maton pinnalle, eikä näin ollen ole myöskään jäädyttänyt mattoa liukkaaksi.
Artikkeli jatkuu videon alla.
Kangasmattojen kestävyys usein kumimattoja huonompi
Kangasmattojen heikkona puolena pitää mainita niiden kestävyys. Monet alkuperäisistä kangasmatoista ovat varsin ohuita ja tästä johtuen erityisesti kuljettajan matto kuluu herkästi puhki kaasujalan kantapään kohdalta. Itselläni yksi kuljettajan matto kestää käyttöä noin kaksi vuotta, jonka jälkeen se on vaihdettava uuteen. Tosin, tässä on varmasti myös paljon auto- ja mattosarjakohtaisia eroja.
Kumimattosarjat, joita itselläni on ollut, ovat puolestaan kestäneet koko se ajan, kun auto on ollut käytössäni. Näiltä osin siis erävoiton nappaavat kumimatot.
Automattoja (sekä kankaisia että kumisia) on saatavilla paitsi alkuperäisinä, myös tarvikkeena. Useat tarvikemattovalmistajatkin tekevät matosta tarkasti juuri kyseiseen automalliin sopivan, kiinnikkeitä myöden.
Viimeisimmän mattosarjan tilasin perheemme kakkosautoon hollantilaisesta verkkokaupasta. Sarja oli noin puolet alkuperäisen hinnasta ja matot vaikuttavat selvästi alkuperäisiä paremmin käyttöä kestäviltä. Myös niiden istuvuus autoon on mielestäni hyvä.
Moni tarvikemattovalmistaja on myös tiedostanut kuljettajan maton muita nopeamman kulumisen ja tarjoaa mattosarjan oston yhteydessä varsin edullisesti yhtä tai kahta kuljettajan lisämattoa siinä, missä merkkiliikkeestä joutuu usein vain kuljettajan maton rikkoonnuttua ostamaan koko mattosarjan.
Vapaus valita
Nämä ajatukset eivät ole absoluuttisia tutkittuja totuuksia vaan perustuvat omakohtaiseen pohdintaan ja kangasmattojen käyttökokemukseen 10 vuoden ajalta. Ennen kangasmattoihin siirtymistä ehdin ajella kumimatot lattialla noin 17 vuotta, joten vertailupohjaakin on.
Jokainen saa valita autoonsa juuri sellaiset matot kuin haluaa. Kannustan kuitenkin voittamaan ennakkoluulot ja kokeilemaan rohkeasti kangasmattoja, kuten itse 10 vuotta sitten tein.
Lue myös: Keväinen piina voi laskea auton arvoa – "harmittavan yleinen" moka maksaa helposti jopa satasia
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää