Hallitsetko tämän katoavaa kansanperinnettä olevan jarrutustavan? Ammattimies kertoo, kuinka toimia, jos auton ABS-jarrut putoavat pois pelistä

0:53img
Autoliiton videolla näytetään, kuinka hätäjarrutus ja -väistö tehdään ABS-jarruilla varustetulla autolla sekä autolla, jossa ei ole lukkiutumattomia jarruja.
Julkaistu 25.01.2023 17:56

Ville Järveläinen

Volvon tuoreessa takaisinkutsussa on kyse jarruihin liittyvästä ongelmasta. Vaikka mahdollinen vika saadaankin kuntoon ohjelmistopäivityksellä, on kuljettajien hyvä tietää, miten toimia, jos lukkiutumattomat jarrut eivät toimikaan.

Kerroimme aiemmin tänään Volvon kutsuvan takaisin maailmanlaajuisesti yli 100 000 uutta autoa mahdollisten jarruongelmien vuoksi. Suomessa takaisinkutsu koskee vajaata 1 400 autoa, joiden omistajille on tänään lähetetty ilmoitus asiasta.

Mallivuoden 2023 Volvojen ABS-jarruihin liittyvän ongelman vuoksi pyörät saattavat voimakkaassa jarrutuksessa lukkiutua. Volvon Suomen-viestinnästä kerrottiin MTV Uutisille, että mikäli vika ilmenee, antaa auto varoituksen ongelmasta ajotietokoneen kautta.

– Vian ilmentyessä jarrupoljin vaatii enemmän poljinvoimaa ja elektroniset jarrutustukitoiminnot menetetään, vaikka jarrutuskyky säilyy jarrupolkimen kautta, eli hydraulinen puoli toimii, viestintäpäällikkö Mia Pelttari selvensi.

Lue myös: Tuliterissä autoissa jarruongelma: Yli 100 000 Volvoa kutsutaan takaisin – maahantuoja kertoo, mitä vian iskiessä tapahtuu

Volvon mukaan vika ei voi ilmetä kesken jarrutuksen, vaan siihen ehtii varautua. Suomessa ei ole tiedossa yhtään tapausta ilmentyneestä viasta. Maailmanlaajuisestikaan yhtään onnettomuutta tai henkilövahinkoa ei ole Volvon tiedossa.

Vika tullaan korjaamaan huollossa maksuttomalla ohjelmistopäivityksellä. 

Volvon ohjeistus on, että mikäli vikailmoitus tulee, auto on syytä pysäyttää, nousta ulos ja laittaa ovet lukkoon.

– 15 minuutin sisällä järjestelmä nollautuu ja sen toiminta palautuu normaaliksi. Autoilla voi ajaa normaalisti, Pelttari totesi.

Paluu menneisyyteen

Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, kuinka vaarallisesta ongelmasta voi olla kyse. Vesalainen huomauttaa, ettei tiedä Volvon mahdollisesta jarruongelmasta kuin sen, mitä aiemmassa artikkelissamme kerrottiin.

– Auto vaikuttaisi antavan varoituksen etukäteen, jos tällainen vika tulee päälle. Valmistaja myös painotti, ettei vika tule päälle kesken jarrutuksen. Myös toimintaohjeet vikatilanteessa ja sen poistamiseksi oli annettu esimerkillisen selkeästi. Näin ollen en näe, että suurta vaaraa olisi olemassa, kunhan kaikki autot tulee päivitettyä suunnitellun aikataulun mukaisesti, eli mahdollisimman pian, Vesalainen sanoo.

Volvon antaman ohjeistuksen mukaan toimittaessa ei pitäisi joutua jarruttamaan viallisilla jarruilla kuin siinä tilanteessa, kun etsitään turvallinen pysäytyspaikka auton sammuttamiseksi ja vian nollaamiseksi. Vesalaisen mukaan on toki mahdollista, että vika uusiutuu nollaamisen jälkeen siihen asti, kunnes ohjelmistopäivitys on tehty. 

Lue myös: Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää – älä sorru vaaralliseen ajattelutapaan

– Sinällään vikatilanteessa palataan vanhaan aikaan, jolloin autossa ei ollut ABS-jarruja.

Samoin on jarrutehostimen, automaattisen hätäjarrutuksen sekä hätäjarrutehostimen kohdalla, jos nekin putoavat pois pelistä.

– Näiltäkin osin olisi silloin kyse paluusta aikaan, jolloin tällaisia järjestelmiä ei autoissa ollut ollenkaan.

Ole tarkkana, jos ABS ei toimi

Vesalainen muistuttaa, että lukkiutumattomien jarrujen merkitystä turvallisessa jarruttamisessa ei tule aliarvioida, vaikka niitä ei tavallisessa jarrutustilanteessa tarvitakaan. Mikäli ABS-järjestelmä ei toimi, on kuljettajan kaasujalan syytä keventyä.

– Silloin tilanteiden ennakoinnin merkitys korostuu, eli vauhdin hiljentäminen on syytä aloittaa totuttua aiemmin. Ja näin myös silloin, vaikka olisikin kokemusta vanhemmista, ilman ABS-jarruja olevista autoista.

ABS-järjestelmän toimimattomuutta suurempi riski on Vesalaisen mukaan se, että poljinvoimaa tarvitaan totuttua enemmän, kuten Volvon Pelttari totesi asian olevan. Tämä johtuu siitä, että normaalissa liikennetilanteessa ABS-jarruttomalla autolla jarrutetaan ihan samaan tapaan kuin sellaisilla varustetullakin autolla.

– Eihän ole tarkoitus, että ABS-järjestelmän toimiessakaan normaaleissa ajotilanteissa jarrutettaisiin niin voimakkaasti, että ABS-jarrut kytkeytyisivät päälle, Vesalainen sanoo.

Lue myös: Uusien autojen varusteiden aatelia: "Soisi yleistyvän kaikkiin ajoneuvoihin"

Mistä tietää, että ABS puuttuu peliin?

ABS-jarrujen kytkeytymisen on perinteisesti tunnistanut kovasta kolinasta ja polkimen värinästä jalan alla.

– Uudemmissa autoissa nämä molemmat ovat paljon huomaamattomampia kuin vanhemmissa autoissa, Vesalainen huomauttaa.

ABS-jarrujen toiminta korostuu voimakkaammassa jarrutuksessa. Tarkoitus toki on, että sellaisia ei liikenteessä joutuisi tekemään. Järjestelmä pyrkii estämään pyörien lukkiutumisen, jotta auton ohjattavuus säilyisi voimakkaankin jarrutuksen aikana.

– En toki väitä, ettenkö itsekin silloin tällöin tekisi ennakointivirheitä ja joutuisi ABS-jarrujen kolinaa kuuntelemaan. Aina, kun ABS-järjestelmä kytkeytyy jarrutuksessa päälle, on se kuljettajalle merkki siitä, että ennakointivirhe on tullut tehtyä, minkä johdosta jarrutuksen aloitus on jäänyt liian myöhään ja tarvitaan normaalia voimakkaampaa jarrutusta.

Näin jarrutat ilman ABS-jarruja

Jos pyörät lukkiutuvat voimakkaassa jarrutuksessa, menetetään auton ohjattavuus. Tällaisessa tilanteessa on Vesalaisen mukaan tärkeää, että kuljettaja nostaa nostaa jarrun ylös eli päästää pyörät pyörimään vapaasti, jos hän haluaa ohjata autoa. Jarruttaa voi taas sitten, kun auto kulkee haluttuun suuntaan.

– Tyypillisesti ongelmiin autolla, jossa ABS-jarrut eivät toimi tai niitä ei ole, törmätään siis tilanteissa, kun tarve jarruttaa on kaarteessa tai kun jarrutuksella ei saada autoa pysäytettyä ennen estettä ja joudutaan väistämään se.

Ilman ABS-jarruja ajaessa saa olla tarkkana myös sellaisissa paikoissa, missä on erilainen pito eri puolen pyörien alla, eli esimerkiksi toinen ajoura on jäässä ja toinen sula.

– Voimakkaassa jarrutuksessa auto pyrkii kääntymään voimakkaasti sille puolelle, jossa on parempi pito. Pahimmillaan auto pyörähtää, Vesalainen varoittaa.

Jotta tällaista tilannetta ei pääsisi tapahtumaan, on jarruttaminen tehtävä jaksoissa.

– Ensin tehdään lyhyt voimakas jarrutus, jonka jälkeen pyörien annetaan pyöriä vapaasti ennen seuraavaa lyhyttä ja voimakasta jarrutusta niin, että auto saadaan pidettyä halutussa kulkusuunnassa, Vesalainen valistaa.

Lue myös: ABS-jarrut parantavat myös sähköpyöräilyn turvallisuutta – Crescentin uutuusfillarin hintalappu saa haikailemaan surullisenkuuluisan hankintatuen perään

Tuoreimmat aiheesta

Autot