Turvavyö pitää ihmisen penkissä auton koosta riippumatta. Vuodesta 2006 lähtien turvavyötä on pitänyt käyttää myös linja-autossa, mikäli sellaiset on autoon asennettu.
Turvavyön käyttämisestä tuli linja-autoissakin pakollista jo vuonna 2006. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista valtaosa tiesi tästä, mutta peräti joka kymmenennelle asia tuli uutena tietona.
Liikenneturva muistuttaa, että äkkipysähdys on äkkipysähdys kulkuneuvosta riippumatta. Turvavyö pitää matkustajan paikoillaan myös bussin kaatuessa.
– Ihmiset eivät ehkä ajattele törmäystilannetta, mutta jo 7 km/h on nopeus, jossa ei enää pysty pitämään itseään paikallaan omin voimin äkkipysäyksen sattuessa. Turvavyö sen sijaan pitää. Samalla tavallahan penkistä irtoaa, tapahtuipa äkkipysäys sitten henkilöautossa tai bussissa, muistutti Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen vuonna 2017.
Lue myös: Paikallisbussin hurja ohitus tallentui autokameraan – nokkakolari vain sekunneista kiinni
Myös kaupunkiliikenteessä
1. toukokuuta 2006 voimaan astunut turvavyön käyttöpakko linja-autoissa ei koske pelkästään pitkän matkan busseja, vaan myös kaupunkiliikenteen autoja, jos niihin on asennettu turvavyöt.
Uusissa M3-luokan linja-autoissa on pitänyt olla turvavyöt asennettuina kaikilla istumapaikoilla jo vuodesta 1999 lähtien. M3-luokkaan kuuluvat linja-autot, joiden kokonaismassa on yli viisi tonnia.
Vaatimus ei koske kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja linja-autoja, joissa on paikkoja seisoville matkustajille.
Muistutus on hyvää palvelua
Liikenneturva on selvittänyt turvavöiden käyttöä linja-autoissa aiemminkin. Vuonna 2013 tietämättömien osuus oli yhtä suuri kuin nytkin.
Turvavyön käyttämättä jättämisen taustalla on muun muassa tottumus matkustaa ilman vyötä sekä unohdus.
Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä painottaa Liikenneturvan tiedotteessa, että liikennöitsijän vastuulla on muistuttaa matkustajia turvavyön käyttövelvollisuudesta. Sen voi tehdä kuuluttamalla tai tarjoamalla infoa istumapaikkojen yhteydessä.
– Olemme huomanneet, että oikea-aikainen muistutus on tärkeää. Sen voi mieltää hyvänä palveluna ja viestinä siitä, että liikennöitsijä ja kuljettaja huolehtivat matkustajiensa turvallisuudesta. Toivottavaa toki on, että muistutus olisi turha ja matkustajat laittaisivat vyöt linja-autoissa kiinni yhtä tottuneesti kuin henkilöautoon istuessaan, Mäkilä toteaa.
Vaikka muistuttaminen onkin liikennöitsijän tehtävä, vastaa viime kädessä jokainen ihan itse omasta sekä lastensa turvavyön käytöstä. Tästä syystä myös rapsut turvavyön käyttämättömyydestä napsahtavat matkustajalle.
Lähde: Liikenneturva
Lue myös: Tiedätkö, mikä on turvallisin istumapaikka henkilöautossa? Entä bussissa, junassa tai lentokoneessa?