Kauramaidostaan tunnettu ruotsalaisyhtiö Oatly saa huomautuksen Suomen Keskuskauppakamarin mainonnan eettiseltä neuvostolta.
Neuvoston vastaava asiantuntija ja pääsihteeri Paula Paloranta vahvistaa tiedon MTV Uutisille.
– Lausunto on annettu eilen tiedoksi Oatlylle. Emme ole julkaisseet sitä vielä, mutta se tulee verkkosivuillemme huomenna. En voi vielä kommentoida sitä, miksi huomautus on annettu, sillä se ei ole vielä julkinen, Paloranta sanoo.
– Neuvosto toimii vähän kuin tuomioistuin – se ei selittele ratkaisujaan. Sen takia en lähde sen enempää asiaa kommentoimaan. Perustelut löytyvät perustelut-otsikon alta sitten kun huomautus tulee sivuillemme nähtäville.
Neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton.
– Huomautuksemme ovat luonteeltaan suosituksia ja useimmat yritykset kyllä niitä noudattavat. Jos vielä kampanja olisi käynnissä – mitä ei tosin yleensä tapahdu, koska kampanjat ovat usein lyhytkestoisia – yritys usein lopettaa kampanjansa.
Oatly on alun perin ruotsalainen yritys, jonka toimintaa on laajennettu viime vuosina. Ei kuitenkaan ole lainkaan tavatonta, että kauppakamarin eettinen neuvosto antaa huomautuksen ulkomaiselle yhtiölle.
– Huomautus annetaan Suomessa tehdystä markkinoinnista. Ulkomaisille yhtiöille voimme huomautuksia antaa, jos he ovat markkinoineet Suomessa.
Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Markkinointi ei ole erottunut selkeästi
Mainonnan eettisen neuvoston lausunnossa, jonka neuvosto on toimittanut kantelijalle, todetaan että Oatly on lähettänyt Maitomyytit-nimisen julkaisun 250 000 kotitalouteen osoitteellisessa kirjekuoressa.
Paloranta vahvistaa MTV Uutisille lausunnon oikeellisuuden.
Neuvosto toteaa, että julkaisun ilmoittamasta lähdeluettelosta löytyy myös yrityksen itsensä tilaamia selvityksiä.
Kansainvalisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjen määritelmien mukaan markkinointi on voitava todeta selkeästi markkinoinniksi. Neuvoston mukaan Oatlyn markkinointi ei ole ollut selkeästi erottuvaa.
Tuotteen markkinointia ei neuvoston mukaan tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi tai kuluttajakyselyksi.
Lasten herkkäuskoisuutta on hyödynnetty
ICC:n markkinointisäännöissä todetaan myös, että lapsille tai nuorille kohdistetussa tai heitä esittävassä markkinoinnissa on noudatettava erityistä huolellisuutta. Tällaisessa viestinnässä ei saa horjuttaa myönteistä asennetta, käyttäytymistä tai elämäntapaa.
Mainonnan eettisen neuvoston mukaan lapsilla on oikeus saada tietoa heitä kiinnostavista tuotteista, kunhan niistä viestitään heille asianmukaisella tavalla.
Neuvosto katsoo, että Oatlyn toteuttamassa markkinoinnissa hyödynnetään lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta. Lisäksi neuvosto toteaa, että lasten huolta ilmastonmuutoksesta on käytetty markkinoinnin tehokeinona.
"Räikeästi markkinointitavan vastainen"
Kielten opiskelija ja medianomi on toiminut toisena kantelun tekijänä. Hän kertoo MTV Uutisille saaneensa Keskuskauppakamarilta asiaa koskevan lausunnon.
– Syynä kanteluun oli Oatlyn läpikuultavan ylimielinen asenne. Tuntui, että suomalaista kuluttajaa pidetään nyt pösilönä ja medialukutaidottomana, opiskelija toteaa.
– Kampanja oli heti ensinäkemältä räikeästi hyvän markkinointitavan vastainen. Asia oli helposti arvioitavissa. Erityisesti minua korpesi lapsiin kohdistunut markkinointi, jonka tarkoitushakuisuus oli läpitunkevaa, hän jatkaa.
MTV Uutiset ei tavoittanut Oatlylta edustajaa kommentoimaan uutista. Yhtiöstä ilmoitettiin, että he kommentoivat aihetta tänään iltapäivällä.
Juttua päivitetty kello 16.16: Lisätty kappaleet, jotka kertovat neuvoston lausunnosta tarkemmin.